Go mörra
Är i startgroparna för att börja mura vårat ytong hus men så funderar jag lite på om man ska köra med sylpapp/murfolie under första lagret lr inte ?
En del säger det är helt onödigt men tanke på har man ny platta som är isolerad och dränerad så kan aldrig fukten komma upp i väggen ?
Andra säger att man ska ha det ?
Men hur viktig är den egentligen ?

Om man ska köra med det vilken papp har ni använt ? Har ni limmat fast den med stenlimmet lr bränt fast den ?
 
B
Tror du blandar ihop lite?

Syllpappen används väl just mellan platta eller murad konstruktion och träsyll, för att förhindra fukt från sten tas upp av trä. Om du ska mura väggen finns ingen träsyll i din konstruktion?

Vid murning av väggar på platta brukar de däremot emellanåt förespråka glidskikt för att väggen och plattan ska kunna röra sig lite, utan sprickor i väggen. Om fukt vandrar mellan platta och vägg spelar ingen roll kan jag tycka båda materialen tål ju fukten. jag förespråkar att man väljer färger med mera som kan andas så ev fukt på fel ställe kan torka ut.

Du fäster den inte i plattan, bara rullar ut den.

Det finns olika sorters glidskikt, rostfria plåtar, tjärpapp med flera. Jag personligen tror inte det är nödvändigt med glidskikt om det inte är väldigt långa murade konstruktioner, och då är det väl främst rörelsefogar och liknande man bör ordna. Jag har i alla fall klarat mig utan glidskikt och väggsprickor.
 
  • Gilla
rudak
  • Laddar…
Syllpapp är en produkt som kan användas som glidskikt, så helt fel är inte frågan.
 
B BSOD skrev:
Tror du blandar ihop lite?

Syllpappen används väl just mellan platta eller murad konstruktion och träsyll, för att förhindra fukt från sten tas upp av trä. Om du ska mura väggen finns ingen träsyll i din konstruktion?

Vid murning av väggar på platta brukar de däremot emellanåt förespråka glidskikt för att väggen och plattan ska kunna röra sig lite, utan sprickor i väggen. Om fukt vandrar mellan platta och vägg spelar ingen roll kan jag tycka båda materialen tål ju fukten. jag förespråkar att man väljer färger med mera som kan andas så ev fukt på fel ställe kan torka ut.

Du fäster den inte i plattan, bara rullar ut den.

Det finns olika sorters glidskikt, rostfria plåtar, tjärpapp med flera. Jag personligen tror inte det är nödvändigt med glidskikt om det inte är väldigt långa murade konstruktioner, och då är det väl främst rörelsefogar och liknande man bör ordna. Jag har i alla fall klarat mig utan glidskikt och väggsprickor.
Sylpapp kanske var fel ordval skrev även murfolie men du verkar fatta vad jag menade ”glidskikt” men då vet jag det funkar utan
 
är också intresserad om detta är nödvändigt?
Vi bor i ett stenhus från 1928 och här finns inget glidskikt! Naturligtvis ha vi några få sprickor i fasaden som under de snart 100 åren reparerats några gånger.
 
Vi la inget glidskikt när vi murade upp vårt hus med lättbetong. Vi hade väldigt jämn platta ute där blocken står, så vi limmade direkt mot plattan.
Har man inte varit noga när man gjort plattan och den diffar en del, så får man lägga murbruk och papp mellan platta och block.
 
  • Gilla
rudak
  • Laddar…
blev Glidskikt :D
 
  • Nybyggnadsplats med glidskikt, Ytong-block, grundkonstruktion och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rudak skrev:
Go mörra
Är i startgroparna för att börja mura vårat ytong hus men så funderar jag lite på om man ska köra med sylpapp/murfolie under första lagret lr inte ?
En del säger det är helt onödigt men tanke på har man ny platta som är isolerad och dränerad så kan aldrig fukten komma upp i väggen ?
Andra säger att man ska ha det ?
Men hur viktig är den egentligen ?

Om man ska köra med det vilken papp har ni använt ? Har ni limmat fast den med stenlimmet lr bränt fast den ?
Hej,

Jag har ytonghus från 1979. Där ligger något slags rödbruk mellan plattan och ytongen. Det är bara några mm tjockt. Det finns ingen papp eller annat. Jag har inga sprickor i väggarna.
 
Vad var skälet till att lägga ett glidskikt?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vad var skälet till att lägga ett glidskikt?
bra fråga tänkte mest att kan lika gärna lägga d ingen större kostnad ! Ska vara bra för fukten säger dom . Va ju inte något direkt extra arbete så kände att jag lika gärna kunde lägga d! Sen när jag frågar runt så får man olika svar av alla många säger att deg inte behövs och andra tvärtom !
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har pratat med flera angående papp under stenen. Läser man anvisningarna ska papp läggas om betongkvalliten på plattan understiger 32/40. När jag pratade med xella påstod personen där att de ville undvika fuktvandring från platta till sten. I min värld borde inte det behövas då plattan ligger på makadam, är isolerad och där det dessutom finns en ingjuten golvvärme som trycker ut fukten.
Jag pratade också med en fuktsakkunnig i ämnet. Han menade att den största nyttan pappen gör är att skydda plattan från fukt som skulle kunna vandra från väggarna när det regnar och blåser samtidigt. Det är tydligen ett förekommande problem att fukt trycker in i ytterväggen, transporteras nedåt och fortsätter i plattan med dålig lukt som följd.
 
  • Gilla
Kortling och 1 till
  • Laddar…
D Daniel:) skrev:
Har pratat med flera angående papp under stenen. Läser man anvisningarna ska papp läggas om betongkvalliten på plattan understiger 32/40. När jag pratade med xella påstod personen där att de ville undvika fuktvandring från platta till sten. I min värld borde inte det behövas då plattan ligger på makadam, är isolerad och där det dessutom finns en ingjuten golvvärme som trycker ut fukten.
Jag pratade också med en fuktsakkunnig i ämnet. Han menade att den största nyttan pappen gör är att skydda plattan från fukt som skulle kunna vandra från väggarna när det regnar och blåser samtidigt. Det är tydligen ett förekommande problem att fukt trycker in i ytterväggen, transporteras nedåt och fortsätter i plattan med dålig lukt som följd.
Det lär ju knappast vara ett problem, om man nu har värme igång året om.
Vi kör utan papp (och värme hittils) och det går bra.
 
  • Gilla
rudak
  • Laddar…
R rudak skrev:
blev Glidskikt :D
Hej! Såg att du lagt glidpapp som dom säger ovan att det heter under hela stenen. Jag ska börja bygga med 480 stenen från Ytong men när jag googlar syllpapp så får jag bara upp maxbredd 30cm. Vart köpte du och fick i stenens bredd för jag antar att du har minst 365stenen på bilden. Och vilken kvalitet körde du på murbruk till första varvet. B eller C?

Tack på förhand!
 
Hittade inte heller rätt bredd på pappen så köpte takpapp och kappade till rätt bredd! Köpte på byggmax underlagspapp funkade kanon , limmade fast den med stenlimmet
Ska kolla murbruket kommer inte ihåg klassningen
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
Det kan vara en fördel att köpa ytpapp och dela istället för underlagspapp då ytpappen är rejälare.
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.