Hej! Är i nästan slut stadiet på carport bygget. Frågat någon enstaka person här lokalt om min tanke för takbalkarna kommer funka. Men tänkte även ställa frågan här.

Jag har 13 limträbalkar som skall hålla upp mitt 0.6mm korrugerade plåttak. Dessa balkar önskar jag att vara obehandlat för enkelhetens och ekonomins skull.
Tanken va även att direkt skruva plåttaket på balkarna.

Men efter en omtanke och några råd angående kondensfukt så kan de bli dåligt med obehandlade balkar.

Taket har lutning 2 grader så en kondensskydds duk under plåttaket lär inte funka bra. Så därför tänkte jag använda syllpapp.

Syllpappen tänkte jag limma med asfaltklister ovanpå alla balkar, och syllpappen ska även ha ett överhäng på sidorna. Ca 4cm överhäng på båda sidorna.

Detta bör väll helt skydda balkarna från kondensdroppar, och innertaket på carporten kommer ha panel med ca 1 cm luftspalt mellan varje bräda så det fortfarande är väldigt luftigt och kan torka upp om vid eventuell fukt.

Är min plan åt helvete eller kan jag göra på detta sättet ?
Några andra råd ?

Mvh Henke

3D-modell av en utomhustrappa med trästeg och vita mellanrum, mot en gräsmatta och röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.