Har trästolpar som bär upp taket till carport som står på betongsockel/grund som går längs med hela carporten. Nu står stolparna bara på ett lager syllpapp, alltså väldigt nära ner mot sockeln vilket gör att vatten kommer väldigt nära mot ändträet och jag funderar på om det vore bättre att lägga dit fler lager syllpapp så avståndet blir lite större från betongen eller om plastdistanser är att föredra i det fallet?
Problemet är också att stolparna aldrig blev oljade och grundmålade innan de ställdes dit, finns möjlighet att lyfta de någon centimeter max så jag undrar också om det finns något smart sätt att få dit grundolja och grundfärg på ändträet i samband med att få under mer papp eller plastdistanser?
 
Många plastdistanser klarar inte stora laster över tid. Dom är avsedda för tillfällig pallning för att sedan undergjutas. En stolpsko är säkrare i ditt fall
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Om du lyfter och trär under en plastpåse du kan dra upp runt stolpen kan du fylla med olja och låta dra in. Blir nog en del spill men borde funka.

stabila distanser går att såga till av skärbrädor (plast) från Ikea.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Om du lyfter och trär under en plastpåse du kan dra upp runt stolpen kan du fylla med olja och låta dra in. Blir nog en del spill men borde funka.

stabila distanser går att såga till av skärbrädor (plast) från Ikea.
Smart med påsen
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Många plastdistanser klarar inte stora laster över tid. Dom är avsedda för tillfällig pallning för att sedan undergjutas. En stolpsko är säkrare i ditt fall
Ja stolpsko ska det helst vara men det finns tyvärr ingen möjlighet till det nu eftersom det är byggt så här en gång i tiden
 
Det finns inte utrymme att trycka stolpen i sidled den decimetern som behövs för att komma åt att borra i betongen under stolpen? Trä är ju ett rätt flexibelt material så länge inget står i vägen. :)
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Många plastdistanser klarar inte stora laster över tid. Dom är avsedda för tillfällig pallning för att sedan undergjutas. En stolpsko är säkrare i ditt fall
Det är lämpligt att välja en pall bricka som är gjord för att klara lasten i TS fall
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det finns inte utrymme att trycka stolpen i sidled den decimetern som behövs för att komma åt att borra i betongen under stolpen? Trä är ju ett rätt flexibelt material så länge inget står i vägen. :)
Blir nog tyvärr svårt
 
Jag fick ett infall och tätade med Tec7 och målade över men det är väl tveksamt om det är någon vidare bra lösning så därför funderar jag på att försöka få under mer syllpapp istället eller pallbrickor då.
Är det någon som tror att det kan vara en bra lösning trots allt med att foga runt stolpen för att hindra att vatten letar sig in?
 
  • Metalstolpe tätad vid basen med Tec7-fogmassa och målad, på betongunderlag nära staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmmm... du har ju redan någon form av stolpskoliknande grunka där. Jag antar att den går in under stolpen och eventuellt upp på andra sidan, som ett U? Och att den är skruvad i betongen under stolpen...? Det sistnämnda är ju svårt att veta såhär i efterhand iofs...

I så fall hade jag nog gjort som du själv är inne på och som tgr_se gav ett bra tips om; såga av stolpen och knö in något tjockare distansmaterial. Det borde inte var något större problem att stämpa upp regeln som vilar på stolpen för att avlasta stolpen och kunna såga av och pilla in distansmaterial.

Jag hade nog inte klabbat på en färg som ser ut att väldigt ovilligt släppa igenom fukt. Risken är att den fukt som ändå kommer in inte kommer ut...
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Hmmm... du har ju redan någon form av stolpskoliknande grunka där. Jag antar att den går in under stolpen och eventuellt upp på andra sidan, som ett U? Och att den är skruvad i betongen under stolpen...? Det sistnämnda är ju svårt att veta såhär i efterhand iofs...

I så fall hade jag nog gjort som du själv är inne på och som tgr_se gav ett bra tips om; såga av stolpen och knö in något tjockare distansmaterial. Det borde inte var något större problem att stämpa upp regeln som vilar på stolpen för att avlasta stolpen och kunna såga av och pilla in distansmaterial.

Jag hade nog inte klabbat på en färg som ser ut att väldigt ovilligt släppa igenom fukt. Risken är att den fukt som ändå kommer in inte kommer ut...
Järnstaget är nedgjutet i betongen och sitter bara på en sida av stolpen och är fastbultat som en förankring när det blir hårt väder. Stolpen är ej fastsatt på något annat sätt än detta.
Tanken med den där tätningen var att det inte ska komma in fukt men jag inser nu risken att det ändå gör det av någon anledning och då är all möjlighet till andning för träet borta.
Går med domkraft att lyfta någon knapp centimeter men det borde väl räcka då om man lägger dit fler lager syllpapp egentligen så den kommer upp från betongen lite mer ordentligt?
 
Med syllpapp eller pall bricka under stolpen hindrar du fukt att kapilärt stiga upp i stolpen, som du nu målat och kladdat spelar det nog ingen roll då trät ändå inte kan torka.

Låt det vara, gå vidare i livet.
 
F fribygg skrev:
Med syllpapp eller pall bricka under stolpen hindrar du fukt att kapilärt stiga upp i stolpen, som du nu målat och kladdat spelar det nog ingen roll då trät ändå inte kan torka.

Låt det vara, gå vidare i livet.
Jo men frågan var ju om det är mer förståndigt att avlägsna fogmassan längst ner mellan trä och betong och sedan lyfta upp lite mer med domkraft och få under mer syllpapp eller distanser så det inte blir så där tätt ihop med betongsockeln.
 
Nä, det kommer nog klara sej i din tid ändå och näste ägare av fastigheten byter nog ut det som är dåligt och fult
 
T ToRy skrev:
Hmmm... du har ju redan någon form av stolpskoliknande grunka där. Jag antar att den går in under stolpen och eventuellt upp på andra sidan, som ett U? Och att den är skruvad i betongen under stolpen...? Det sistnämnda är ju svårt att veta såhär i efterhand iofs...

I så fall hade jag nog gjort som du själv är inne på och som tgr_se gav ett bra tips om; såga av stolpen och knö in något tjockare distansmaterial. Det borde inte var något större problem att stämpa upp regeln som vilar på stolpen för att avlasta stolpen och kunna såga av och pilla in distansmaterial.

Jag hade nog inte klabbat på en färg som ser ut att väldigt ovilligt släppa igenom fukt. Risken är att den fukt som ändå kommer in inte kommer ut...
Hur mycket tror du det behöver vara emellan där då? Räcker det med 7-10 millimeter?
Förhoppningen är ju att det skulle kunna räcka med att lyfta upp med domkraft och sedan lägga tjockare med syllpapp eller såna där distanser. Mycket mer än 10 millimeter tror jag inte går utan då blir man tvungen att kapa men 10 millimeter kanske är gott nog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.