Hej,

Vi spikade syllen i förra helgen och stomresningen med takstolar blev klar under veckan.

Jag täckte allt i garaget med pressenning. Och under veckan regnade det ett par gånger.
Nu när jag täckte av det för att börja sätta upp taket inser jag att en stor vattenpöl skapats i en hötnet samt på ett annats ställe. Så där har syllen stått i vatten (några milimeter) i flera dagar.
Är jag dum om jag monterar upp yttertaket och hoppas på att detta sedan går att torka ur med en byggfläkt?
Eller måste syllen bytas?

Jag är riktigt rädd om det är så att den måste bytas. Då är det ju bara att riva allt.

// Kristian
 
¨Det är bara att torka ut...
 
Staffans2000
Japp.
Det är helt normalt att virket blir blött. Det torkar när det kommer under tak. Är det riktigt pissblött, kan du använda en avfuktare när bygget är inklätt.
 
Tack för snabba svar. Nu känns det lugnare ☺
Då bygger jag vidare och slänger in en byggfläkt riktad mot den fuktiga syllen. Samt ställer in en avfuktare i garaget.

//Kristian
 
Risken är att problemet upprepas när du ställer in en blöt och snöig bil, då blir gipsskivan och träet bakom fuktigt om du inte har fall från väggen mot golvbrunn eller portöppning.
Ett tips som är försent för trådskaparen men som garagebyggare i projekteringsstadiet kan ta till sig är att gjuta eller mura en sockel på 100 mm och ställa väggarna på. Då löser man samtligt problemet med att ytterpanelen kommer för nära marken vid infarten.
 
Har insett det nu. Hafe som sagt gjort om allt har jag insett att en förhöjd sockel hade vart ett klart val.
Tycker att det är konstigt med plattan. Det är en grundfirma som gjutit plattan. Tycker att fallet från väggen borde vara bättre.

Finns det någon fukttålig golvlist man kan montera och sedan silicona längst golvet för att förhindra framtida vattenproblem?
 
Vilken exponeringsklass har du på betongen?Ett vanligt betonggolv tål saltvatten från bilen dåligt.
Det krävs ofta någon form av ytbehandling i samband med det kan man spackla ett fall från väggen.
Ännu hellre spackla fall lägga klinkers och sätta en sockel med klinkerplattor.
 
H
Vet ej om du har gipsat ännu annars är ju de absolut enklaste att byta ut yttersta gipsen mot minerit och dra en fog längs golvvinkeln så har du en vägg som klarar väldigt mycket ur fuktsynpunkt
 
H
Gällande betong så borde man ha en XD betong i ett garage om man ska köra en bil in och ut framförallt under vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.