hejsan.
Jag sitter och väntar på min leverans ifrån willabgarden varifrån jag har beställt ett komplett uterum. Jobbig väntan är det.

Har dock lite funderingar på hur jag ska göra vid monteringen och tänkte höra om det finns några som har bra tankar kring detta.

Frågan är då:
Jag har idag ett trallgolv av impregnerat 28 x 120 trall, liggande på 45 x 145 regelverk. Under det finns ett ett lager bärlinor till av 45 x 195 för att få golvet i bra höjdnivå emot huset och altandörr. Regelverket har förstärkts där uterumstommens stolpar kommer stå så det finns regel under varje stolpe.

Golvet som fram tills nu har fungerat som ett soldäck och har 3 år på nacken, och trall-planket är på vissa ställen lite 'böjt' så att små ojämnheter uppstår på kanske 2-4 mm mellan de olika trall-brädorna. Mina funderingar går nu kring om jag ska lägga som en syll ovanpå trallgolvet ( med syllpapp under), och sen ställa uterummet med stomme och glasparti(-skenor) på syllen, dels för att få bort dessa ojämnheter, dels för att få nåt rejälare att skruva i, och även möjligheten att sätta allt i exakt våg om det (mot förmodan) har rört sig något i plintarna under dessa 3 år.

Bör jag sätta en syll ? är det en bra ide?

Och, vilken dimension på syllen hade ni valt?


Tacksam för svar.
Tack på förhand.
 
. . . själv hade jag sågat av trallen under syllen och lagt syllen på den yttre golvbjälken. Allt för att inte behöva fundera på att täta springorna mellan trallbrädorna.

Helst skulle jag väl slitit av all trall och gjort om jobbet från början, med fräscht material och andra lösningar ;)

Så här såg svärfars syll ut - 45 x 95 mm regel, liggande - med papp mellan trall och syll. Förskjutningen av syllen & pappen har med hans konstruktion att göra (ytterpanel under syllen bl.a.)

Som svar på dina frågor:
Bör jag sätta syll? - Ja
Dimension = 45 x 95 mm
 
  • bottensyll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
När jag byggde mitt så sänkte jag ner skenorna i trallen, annars får man en finfin kant att slå tårna i. Lägger du dessutom en syll blir det en rejäl tröskel att snubbla på.
 
Håller med "para" när det gäller syll vid de skjutbara partierna. Vid svärfars uterum sattes inte heller syll under de skjutbara partierna - bara under de fasta väggarna. Vi byggde med andra ord inte ett helt "akvarium" utan hade bara en vägg med helglas.

Idén med att sänka ned skenorna låter lysande! Detta missade svärfar :surprised:

Som jag nämnde tidigare hade jag själv tagit bort trallen under syll (och skenor) ;)

Peter
 
tack för era svar.
Tyvärr är det inte på tal om att riva bort trall och göra 'rätt' från grunden.
Så det lutar nu åt en syll på 45 x 95 liggande då, även under öppningsbara glasdörrarna.

Tanken är att jag ska lägga ett litet finare golv i uterummet också, så ev. att jag kanske kan göra en 'höjdjustering' där för att få bort tröskeln som blir av syllen.

Ingen annan som har gjort nåt liknande? Är intresserad av att höra hur ni löste det isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.