Håller på att grundlägga för uterummet. Det är ett inglasat uterum 4x6 m och vi kommer att gjuta en isolerad grund, stabilt och går att "växla upp till full boendemiljö om man skulle vilja i framtiden".

Men hur jag ska tänka kring infästningen av uterumspartierna samt vattenavrinning från skensystemet?

Jag är inne på att man kan tänka sig att montera en syll (tryckat virke eller inte?) och montera skenorna på denna. Det är enklare att skruva i och vi kommer att lägga ett trägolv inne i uterummet så vi kan nog få höjderna att stämma också.

Men ska man sänksåga ett montagespår för droppplåt i syllen för att försöka få undan eventuellt vatten från grunden. Det känns ju ändå som om det skulle kunna rinna baklänges inåt in i uterummet.

Jag har samtidigt sett någon som föreslagit plåt som går hela vägen under glaspartiets bottenskena med uppvik på insidan. Men då känns det nästan svårmonterat och instabilt?

Hur har du gjort?



Dropplat.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggde förvisso mitt uterum på befintlig altan, men jag ställde partierna på en tryckimpregnerad syll.
 
Jag har samma frågeställning och tänkte höra hur du gjorde?
 
Satte en syll och en dropplåt, men inte infälld i ett spår utan ovanpå syllen. Beställd enligt önskemål hos plåtslagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.