Jag ska dela av ett allrum här hemma så att vi får ett till sovrum. Jag har väl det mesta klart för mig men är lite osäker på om (och isåfall vad) jag ska ha mellan befintligt golv och den regel jag skruvar fast i golvet.

Golvet är ett 28 mm grangolv som ligger på golvspånskiva.

Jag har följande hemma som ligger och skräpar. Kan det vara ändamålsenligt – jag tänker att syftet är den extra ljuddämpning man får.
 
  • En rullad matta med en tumstock, trädgolv, belysning ovanifrån, grå nyanser, mätföremål, interiör, översiktsvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand med måttband mäter gråa filthattar eller skålar, trägolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Normalt sett har man inget under regeln närmast golvet. Ljudisolering ska sitta i väggen, gör ingen nytta under.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
S Sargen skrev:
Jag ska dela av ett allrum här hemma så att vi får ett till sovrum. Jag har väl det mesta klart för mig men är lite osäker på om (och isåfall vad) jag ska ha mellan befintligt golv och den regel jag skruvar fast i golvet.

Golvet är ett 28 mm grangolv som ligger på golvspånskiva.

Jag har följande hemma som ligger och skräpar. Kan det vara ändamålsenligt – jag tänker att syftet är den extra ljuddämpning man får.
Du tänker rätt, man ska alltid ha något emellan syllen och trägolvet för att slippa rörelseljud, alternativt skruvlimma regeln i trägolvet men då låser man golvets rörelser mer…
Det går utmärkt att använda foam.
 
R
S Sargen skrev:
Jag ska dela av ett allrum här hemma så att vi får ett till sovrum. Jag har väl det mesta klart för mig men är lite osäker på om (och isåfall vad) jag ska ha mellan befintligt golv och den regel jag skruvar fast i golvet.

Golvet är ett 28 mm grangolv som ligger på golvspånskiva.

Jag har följande hemma som ligger och skräpar. Kan det vara ändamålsenligt – jag tänker att syftet är den extra ljuddämpning man får.
Man brukar inte lägga en syll av trä direkt mot ett trägolv utan att i så fall limma emellan för att undvika rörelseljud…
Men foam funkar någ bra i kombination med skruvning av syllen så blir det bra…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.