Hej vilket är det vanligaste sättet att fästa golv syllen på. Det är på en betongplatta???
 
Franska skruvar + plastplugg. Glöm inte sylltätningen. ;)
 
Spikpluggar funkar med
 
Tackar för tipsen, tycker ni man ska göra syllen av inpregnerat eller vanligt virke??
 
Kan man inte göra syllen med lecablock?
O i så fall vad fäster man lecan med då? Borrar man o skruvar fast den eller.
 
Är det ett bostadshus så bör/ska väl inte tryckat virke användas.

Gör man syllen av leca så muras den väl enklast. Fast har man trästomme kommer ju ändå en syllregel ligga ovan lecan (med sylltätning mellan). Man förskjuter ju bara samma konstruktionspincip ca 20 cm upp....
 
Det absolut bästa är HILTIS spik/plugg i metall ganska dyra men går snabbt å är väldigt starka
 
Ah du hittade tråden. Jag orkade inte leta.

Jag kollade in vår syll från 30-talet - oimpregnerad - inga rötangrepp. Jag drar slutsatsen att tryckat virke är onödigt om syllisolering existerar.

 
Man kan bara tryckimpregnera dåligt snabbvuxet virke. Bra kvalitativt virke som vuxit långsamt innehåller naturliga ämnen som förhindrar mögel och håller minst lika länge, men utan gift. Man kan använda tryckt virke då man har svårt att få tag på rätt kvalité.

mvh plexi
 
Tryckimpregnering förhindrar inte de syllproblem som ett felaktigt utförande medför.

Det fördröjer och förvärrar problemen (mer lukt).
 
Det fördröjer och förvärrar problemen (mer lukt).
Tryckt virke som utsätts för svampangrepp luktar så in i helvete illa. Det stinker! :-X

 
Jag tänkte oxå sätta leca block eller betonghålsten på plattan men undrar hur fäster man dem. Borra ner armering i plattan eller? Skall man armera mellan stenarna (blocken) ???
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.