Har gjort lite snabbtitt på detta system och det verkar ju ganska smart, det enda som jag funderar på är bandet den jobbar på, 433,92MHz, på det bandet verkar ju inte t.ex Eltakos trådlösa produkter jobba på (866MHZ), det hade varit fint om man kunde köra på med ett sådant system men som inte är låst till en enda tillverkare.

Ni som har erfarenheter av sådana här system (Switchking/Eltako/Elko Wireless etc.) kan ju fylla på, jag har bara monterat någon enstaka komponent, skulle vara kul att se hur pass långt man kan komma i en "smartahem"-lösning på dessa produkter och om det är ekonomiskt försvarbart emot t.ex KNX
 
Switchking är ju ett program för att styra Tellstick. Med den kombinationen kan du köpa trådlösa mottagare på Jula, CO, ÖB... you name it :) Kolla in Telldus.com om du inte redan gjort det! Där finns fler program att välja mellan (istället för switchking) och ett hyfsat välbesökt forum.

Som du är inne på jobbar de inte på samma frekvens och funkar givetvis inte pga det.
 
Jo, jag är medveten om att Switchking bara är ett program men jag tycker det verkar prisvärt.

Problemet är som sagt frekvensen på Tellstick.... dom där billiga på Jula, CO, ÖB osv. har ju ingen svarsfunktion så man vet ju inte om det tänder eller inte, däremot så har ju de flesta "proffsigare" det och dom jobbar ju på 866 eller 868MHz så egentligen är det väl snarare en Tellstick elller motsvarande som klarar av den frekvensen som är mer intressant, jag vill inte låsa mig (eller någon kund) på ett specifikt märke utan vill ha så stora utbyggnadsmöjligheter som möjligt.

Därav frågan om Elko Wireless som verkar vara ett ganska komplett system, men till det har jag inte någon app för smartphone såsom Switchking har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.