Nybygget ska dra igång inom ett par månader och vi ska dra Cat 6 i hela huset och givetvis även ha trådlöst.
Har ngn tips på en bra switch för det trådbundna nätverket?
Utgår att det räcker med en 24 portars.
 
Jag skulle köpt en 8 eller en 16 portars eller ska du ha alla uttag patchade?
 
Jag kör med en 16-portars enligt bilden. Har inte fyllt upp den än, men det känns bra att ha lite att växa i.
 
  • img_5253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag har 4 sovrum med dubbla uttag samt ytterligare 5-6 dubbeluttag så rasar det på tänkte jag mest.... 4x2+6x2= 20 uttag
Eller är jag ute och cyklar? fick för mej att man ska patcha varje uttag för sig för optimal prestanda.
Rogz, vad har du för grejer på bilden?
 
24 eller 16v portar, vad har ni alla nätverksuttag till?
 
Vilken prisklass handlar det om? Någon fin Cisco-modell är helt klart " en bra switch för det trådbundna nätverket" men de är ju inte gratis...
 
Fotografen skrev:
24 eller 16v portar, vad har ni alla nätverksuttag till?
Bra fråga :) tänkte mest se till så det blev rejält gjort från början...
 
Finns ingen fördel att ha en massa portar som bara är kopplade mot uttag som det inte sitter nått i. Börja med en router med 4 portar i och när den är full så köper du en switch och hänger på. Är klassad som idiot i kompis kretsen med många nätverks grejer inkopplade och använder då nu 8 portar så många fler än så behöver man nog inte på många år.
 
snuttjulle skrev:
Finns ingen fördel att ha en massa portar som bara är kopplade mot uttag som det inte sitter nått i. Börja med en router med 4 portar i och när den är full så köper du en switch och hänger på. Är klassad som idiot i kompis kretsen med många nätverks grejer inkopplade och använder då nu 8 portar så många fler än så behöver man nog inte på många år.
Kommer inte antalet switchar (i serie) att påverka hastigheten på bredbandet? Om man bara har 4/8 portar, måste man inte då hålla på och koppla patchkablar när man byter mellan rum/uttag? Har en liten 12-portars patchpanel som ännu inte är fullt utnyttjad men lätt kan bli det med lite bredbands-tv, ip-telefon, internetradio, skrivare utöver datorerna.

Kjell G
 
Prylar med lågt bandbreddsbehov (surfmaskiner, skrivare, telefon, radio, etc) kör man lämpligen trådlöst.
 
Visst kommer bredbandet tappa i fart om man kopplar krävande maskiner långt bort i en kedja och andra sitter närmare. Det jag menar är att koppla en router direkt på inkommande så får du säkert 4 portar att använda. När detta inte räcker så köper man antingen en billig 5 portars och kopplar in de krävande maskinerna på den första och allt annat på den nya. Eller så köper man den dan en riktigt24 portars och använder bara routern som router och alla användare sitter på switchen. En router behöver du iaf och de flesta har 4 fysiska portar och dessa kommer de flesta långt på.
 
Ok, tack för alla tips! rör ska ju dras i väggarna för nätverk i samband med bygget.
Om jag bara kommer använda 4 fasta uttag till att börja med och routerns portar, finns det ngn idé att dra allt Cat 6 kablage nu? eller är det smartare att ta det när behoven dyker upp?

Förstår oxå att trådlöst kommer vara det som uteslutande kommer användas, men fasta delar som htpc, stationär dator och kanske skrivare kan ju lika gärna gå på fast, kan man undvika strålningskällor så är det väl vettigt?
 
Helt klart att du drar allt nu och gärna innan väggar är plats så att ev problem med rör hittas i tid. Sedan flyttar du ju runt din dator eller vad det nu är du vill koppla in som du själv vill.
 
Om du börjar att blanda internetsurf, IP-telefoni, mediaboxar och IPTV (och då flera av varje) i en och samma switch och utgår från "lågprisprodukter" så är risken att du får kvalitetsproblem om du inte kan hantera prioritering.
Håller med om att du ska dra kablage, men köp inte större switch än vad du har behov av och kombinera med trådlöst. Strålningskällor och dess påverkan kan jag för lite om och det finns olika årsikter inom forskningen så den frågan tror jag är bra att lämna utanför den här tråden.
 
Vorbis skrev:
Om jag har 4 sovrum med dubbla uttag samt ytterligare 5-6 dubbeluttag så rasar det på tänkte jag mest.... 4x2+6x2= 20 uttag
Eller är jag ute och cyklar? fick för mej att man ska patcha varje uttag för sig för optimal prestanda.
Rogz, vad har du för grejer på bilden?
Överst i racket sitter ett 2U ImageShapetek-chassi från http://www.indomo.se/ Burken står som filserver just nu men kommer i framtiden även att tjäna som PVR-backend.

Under den kommer en Keystone-patchpanel som jag köpte från http://www.direktronik.se. Jag körde på snikvarianten och vigde ett antal uttag i vänstra delen för inkommande telefon och högra delen till uttagen i rummen. Eftersom panelen har keystonemoduler så köpte jag olika färger beroende på funktion för att minska risken för att jag kopplar i diket.

Längst ner i högen har vi en 3Com Superstack-switch på 100Mbit, köpt på http://www.dustin.se. De CAT5E-kablar jag dragit klarar, i teorin, GBit men jag har idag inget behov av de hastigheterna så den saken får bero tills behovet uppstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.