Hej!
Vi delar brunn med grannen. Vi står för elen till pumpen de står för elen till värmeslingan.
Vi har haft lite problem med elen i vårt hus vilket lett till omgångar då de inte fått vatten. Vi ska riva huset.

vi (jag och grannen) funderar på om man skulle installera någon switch från brunnen där vi kan koppla på elen till pumpen till dem under tiden vi river. Vi har haft svårt att hitta någon switch som passar in i ändamålet och tänkte höra om någon av er har erfarenhet av en sådan lösning alternativt hanterat det på annat sätt där man kan säkerställa att elen kan enkelt kopplas till dem.

Har ni tips på någon lösning?
 
Gör istället en permanent omkoppling, som ni sedan återställer, när elen åter finns från er sida.

Det är inte helt trivialt att göra en säker omkoppling mellan olika matande nät. Man behöver en omkopplare som garanterat verkligen bryter även om den är trasig.
 
Är det en enfas- eller trefaspump?
Har ni alltså matning både från ditt och grannens hus till pumphuset? I vilken form, fast installerad markkabel eller skarvsladd?
Har du en bild på installationen i pumphuset? Hur delar ni på förbrukarna idag?

För omkoppling är det enda rätt en pålitlig omkopplare och då i då fall en reservkraftsomkopplare. Man behöver dock inte riktigt den säkerheten så jag skulle kunna nöja mig med en Kraus & Naimer 1-0-2 omkopplare, om en sådan blir billigare, t.ex CA4 A210 eller A212.
 
tommib
Står pumpen väderskyddat? Vad sägs om två uttag och en stickproppsmatning till pump och värmeslinga.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det en enfas- eller trefaspump?
Har ni alltså matning både från ditt och grannens hus till pumphuset? I vilken form, fast installerad markkabel eller skarvsladd?
Har du en bild på installationen i pumphuset? Hur delar ni på förbrukarna idag?

För omkoppling är det enda rätt en pålitlig omkopplare och då i då fall en reservkraftsomkopplare. Man behöver dock inte riktigt den säkerheten så jag skulle kunna nöja mig med en Kraus & Naimer 1-0-2 omkopplare, om en sådan blir billigare, t.ex CA4 A210 eller A212.
hej!!
Det är en trefaspump, till pumpen är det matning från vårt hus. Fast installation, vi delar på förbrukningen genom att vi har elen till pumpen idag och grannen har elen till en värmekabel i brunnen.
 
Du borde väl kunna ordna matningen till pumpen även om du river. Ska du inte ha el där senare också? Är grannens matning möjlig att använda för trefas är det ju bara att lägga om till den under tiden. Eller lägga en tillfällig matning från grannens anläggning det ska oavsett lösning inte krävas någon "switch".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Det verkar överhuvudtaget vettigare att ha en matning till både pump och värmeslinga och sätta en elmätare på den. Då slipper man fundera på om grejerna drar lika mycket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
iunke iunke skrev:
hej!!
Det är en trefaspump, till pumpen är det matning från vårt hus. Fast installation, vi delar på förbrukningen genom att vi har elen till pumpen idag och grannen har elen till en värmekabel i brunnen.
Kan vi då anta att även grannen har en trefasig markkabel, fast ansluten, och som kan ta hela belastningen från pump och värme? Det anmodar ju till en fast lösning.

Om ni inte fortsättningsvis kommer att ha "problem" med er el så kanske en "switchlös" lösning fungerar i ert fall? Man man ju göra det någorlunda enkelt att koppla om genom lämpliga plintar. Därför ville jag se en bild på installationen i pumphuset. En elmätare är ju en bra ide för att dela på kostnaden. Det är alltid lite olustigt med anläggningar med dubbla matningar. Finns det öht någon varningsskylt i pumphuset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.