Hej!

har timmerhus med torpargrund, mellan 15-50 cm kryputrymmeså att säga, beroende var nånstans under huset (ej jämn mark).

När jag en vacker dag ska åtgärda detta, hur bör jag gå tillväga? Idag kanske det möjligen finns ihopsjunket spån, men jag vet inte.
Jag är ingen byggnadsvårdare så moderna material går bra, bara det funkar och inte riskerar skada huset.
 
S
F fuentes skrev:
Hej!

har timmerhus med torpargrund, mellan 15-50 cm kryputrymmeså att säga, beroende var nånstans under huset (ej jämn mark).

När jag en vacker dag ska åtgärda detta, hur bör jag gå tillväga? Idag kanske det möjligen finns ihopsjunket spån, men jag vet inte.
Jag är ingen byggnadsvårdare så moderna material går bra, bara det funkar och inte riskerar skada huset.
Jag har också samma problem, när det blir lite varmare ute tänkte jag riva upp golvet och täta springor och eventuellt bygga om krypgrunden till varmgrund. Då med isolering utanpå grundmuren för att slippa kondenspunkten i grundmuren.
Det andra alternativet är att byta ut isoleringen i bjälklaget och hoppas på att klimatet i krypgrunden inte blir värre
 
S Screew skrev:
Jag har också samma problem, när det blir lite varmare ute tänkte jag riva upp golvet och täta springor och eventuellt bygga om krypgrunden till varmgrund. Då med isolering utanpå grundmuren för att slippa kondenspunkten i grundmuren.
Det andra alternativet är att byta ut isoleringen i bjälklaget och hoppas på att klimatet i krypgrunden inte blir värre
okej! Om jag kör ditt sista alternativ, dvs byta ut isoleringen i bjälklaget, vet du eller någon här om det behövs någon form av ångspärr/broms eller nån papp nånstans i konstruktionen?
 
F fuentes skrev:
okej! Om jag kör ditt sista alternativ, dvs byta ut isoleringen i bjälklaget, vet du eller någon här om det behövs någon form av ångspärr/broms eller nån papp nånstans i konstruktionen?
När vi rev upp ett golv och byggde om satte vi blindbotten av fibercementskivor, tejpade dessa för att få lufttätt och sedan cellulosaisolering på. Därefter trägolv direkt uppepå med lite avvägning med masonit etc.

Ingen spärr eller liknande i övrigt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
När vi rev upp ett golv och byggde om satte vi blindbotten av fibercementskivor, tejpade dessa för att få lufttätt och sedan cellulosaisolering på. Därefter trägolv direkt uppepå med lite avvägning med masonit etc.

Ingen spärr eller liknande i övrigt.
okej! Vad det lös isolering eller skivor?
 
S
F fuentes skrev:
okej! Om jag kör ditt sista alternativ, vet du eller någon här om det behövs någon form av ångspärr eller nån papp nånstans i konstruktionen?
Förmodligen inte, jag har ett gammalt hus byggt på 1920-talet så jag tänkte använda någon form av träfiberisolering så jag vet att isoleringen klara en del fukt utan att behöva blanda in plast etc. Mycket av draget jag har kommer från där vägg och golv möter, där skulle säkert lite mjukfog göra nytta. Jag personligen vill hålla huset så original som möjligt och undvika allt för moderna material för att inte göra något värre.

Min plan är såhär nerifrån upp:
Krypgrund
Trossbotten (original bestående av plank)
Träfiberisolering
Plankgolv
Lumppapp
Ytskikt (tex parkettgolv)

Jag har faktiskt inte funderat på eventuell vindpapp etc
 
S Screew skrev:
Förmodligen inte, jag har ett gammalt hus byggt på 1920-talet så jag tänkte använda någon form av träfiberisolering så jag vet att isoleringen klara en del fukt utan att behöva blanda in plast etc. Mycket av draget jag har kommer från där vägg och golv möter, där skulle säkert lite mjukfog göra nytta. Jag personligen vill hålla huset så original som möjligt och undvika allt för moderna material för att inte göra något värre.

Min plan är såhär nerifrån upp:
Krypgrund
Trossbotten (original bestående av plank)
Träfiberisolering
Plankgolv
Lumppapp
Ytskikt (tex parkettgolv)

Jag har faktiskt inte funderat på eventuell vindpapp etc
Nej, och det kanske inte behövs heller. Har du bestämt dig för någon tjocklek vad gäller total mängd träfiber?
 
S
F fuentes skrev:
Nej, och det kanske inte behövs heller. Har du bestämt dig för någon tjocklek vad gäller total mängd träfiber?
Jag ska bryta upp golvet och titta, jag ska väl försöka fylla upp så mycket det får plats. Jag kommer inte att göra något extra för att få plats med mer än det får plats nu iallafall.
 
F fuentes skrev:
okej! Vad det lös isolering eller skivor?
Skivor i olika tjocklek för att kunna pussla ihop det till lagom höjd. Var lite olika förutsättningar i alla fack, så jag mätte och räknade så gott jag kunde och beställde för att det skulle gå att få ihop bra. Blev två balar över som jag kan ha till annat, så det löste sig bra.

Missade dock att täta ordentligt mot vind i ett hörn och det märks tydligt, så slarva inte med att täppa igen alla möjliga hål.
 
Vindpapp i botten är alltid lämpligt för att minimera luftrörelser i isoleringen och även golvdrag om isoleringen är luftig och fluffig. Lerbruk är ett ännu bättre alternativ då det även håller undan gnagare.

Undvik fogmassa. Lindrev är mkt bättre och trevligare, och lätt att ta bort vid ev framtida ingrepp.

Om man låter bli att fläska på med isolering och nöjer sig med att återställa till funktionsdugligt skick, dvs så att inget golvdrag kan ske pga ihopsjunken isolering, så blir det lite lagom värmeläckage för att hålla trossbotten frisk (torr). Golvkomforten blir ändå väsentligt bättre utan golvdrag.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Hej!

har timmerhus med torpargrund, mellan 15-50 cm kryputrymmeså att säga, beroende var nånstans under huset (ej jämn mark).

När jag en vacker dag ska åtgärda detta, hur bör jag gå tillväga? Idag kanske det möjligen finns ihopsjunket spån, men jag vet inte.
Jag är ingen byggnadsvårdare så moderna material går bra, bara det funkar och inte riskerar skada huset.
Hade nog funderat på att jämna av med leca eller singel, fiberduk sant byggfolie för fukten skull. Sedan 70mm cellplast o sist betong plus armering ev golvvörme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.