Hej, har slitit massor med min pool som är en pool åtta I plat nedgrävd 90 cm och sticker upp 60 cm för inbyggnad i däcket. Tyckte inte att jag själv kunde koppla ihop värmepump, poolpump samt filter och tog in den firma som pool leverantören rekommenderade. Montaget av dessa delar kostade 10 631 SEK. Man har arbetat 16 h på två man med en timpeng ink moms på 475 SEK. Bor I södra Skåne. Av dessa 16 h har 6 tillbringats åkandes i bil. Är detta rimlig timpeng? Köresättning har vidare utgått med 1200 SEK ca. Sen har man haft ca 2 000 SEK för "material" som inkluderar främst inkuderar en ventil för att kunna koppla loss pumpen utan att tömma poolen. Samt lite PVC rör. M h t att det enligt uppgift ska kosta 20 000 att få hela sin pool monterad inkl håltag i poolplåt mm känns detta hutlöst. Känns som om jag gjort en massa jobb själv och att det inte var värt så mycket...Kunde lika bra använt dem till allt o sparata en massa ansträngning. Killarna som var här var OK och trevliga men det var ju Inga raketforskare. Och det känns nästan som om det är det jag betalat för. Har ni några erfarenheter? Tips? Hur gör man om man tycker fakturan är orimlig? Till saken hör att jag själv gjort alla träkonstruktioner på bilden inclusive stödkonstruktion för värmepumpen mm. Känns som att man tar chansen att hugga till så mycket som möjligt. Buggaren
 
  • IMG_0396.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marthin
  • Laddar…
Till saken hör att detta är exclusive elektriker.....kostnad tillkommer....
 
Firman måste ha haft cirka 1.5 timme enkel väg till dig? Det är väl ändå rimligt att du ska betala den tiden? Och är de två gubbar du beställt blir det ju dubbla kostnaden. Det enda som känns lite märkligt är väl att det ska behövas två man för att göra jobbet. Å andra sidan så gick det ju på en dag!
 
Ja...men herregud. Två man och det gick på en dag. Visserligen. Men det skulle det väl göra med två man. Jag platsade själv värmepumpen. Det var med andra ord en del rördragning som återstod, men egentligen inte av den högre skolan. Jag hade inte beställt två man men det var ju klart vad som skulle göras. Och det borde som du sager gått med en man. Sen tror jag att de ville åka två man. Men jag var ju hemma hela dagen så jag hade kunnat hålla om detvar så....känner mig blast.....
 
Dina siffror är lite otydliga tycker jag. 475 kr/h * 16 h blir 7600 kr. Om man sen lägger till 1200 kr i milersättning så blir det 8800 kr. Då saknas det ca 1800 kr för att komma upp i 10 631 kr. Eller är det materialkostnaden? (Du skrev montagekostnad, vilket jag tolkar som ren arbetskostnad).

Du frågade om 475 kr är en rimlig timpeng. Det tycker jag absolut. Och tro mig... Du kan inte hyra en raketforskare för den timpengen... ;)

Det enda som jag menar att man eventuellt skulle kunna ifrågasätta är tidsåtgången. Där får mer kunniga personer tycka till. Men spontant tycker jag inte att detta låter som någon överdrift att det tar två man fem timmar att göra detta arbete. OM de har tagit i lite i överkant med tiderna så är det nog ändå inte flera timmar det skulle handla om. Så att du på något sätt blivit lurad/skinnad tycker jag låter väldigt osannolikt.

Pool är dyrt, det är nog den bittra sanningen. Med bara några enkla sökningar här på forumet hittade jag flera inlägg som nämner runt 150.000 till 200.000 och några nämner upp till 400.000 kr. Men förhoppningsvis ökare den värdet på huset så pass mycket att den faktiska kostnaden utspritt på en längre tid nog inte är så farlig trots allt. Du kommer nog tycka att det var värt det sen när allt är klart. :)
 
10h för att få ihop det där verkar inte helt orimligt. Ev lite högt, det är ju rätt gott om plats och därmed lätt att planera rördragningen.

När du säger "tog in en firma" så funderar man ju på varför du inte frågar vad det kostar? Fattar inte varför folk envisas med att köpa saker utan att veta vad det kostar.
 
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
10h för att få ihop det där verkar inte helt orimligt. Ev lite högt, det är ju rätt gott om plats och därmed lätt att planera rördragningen.

När du säger "tog in en firma" så funderar man ju på varför du inte frågar vad det kostar? Fattar inte varför folk envisas med att köpa saker utan att veta vad det kostar.
Du har helt rätt, mkt dumt att inte be om offert! Det beror på att pool leverantören rekommenderade firman. Men som sagt dumt. Lär aldrig hända igen om jag säger så.....
 
Tack. Du har rätt. Diffen är material. Och det vore ok om jag inte kände mig blåst där oxo....känns saltad även den delen....
 
peternicklas
En sak som jag reagerar på är: Visste du inte var de kom ifrån? 6 h körning betyder ju att de har kört 30 mil enkel resa, de klarade ju arbetet på 1 dag. 1200:- i körersättning. totalt blir detta 4050:- som kunde sparats om du valt en lokal röris. 475:-/h är inte dyrt och det tar några timmar att sätta i hop rör. Så 6500:- för installationen är väl helt rimlig.
 
Får väl bli en dyrköpt läxa....Det kändes bara fruktansvärt dyrt och onödigt med två man....
 
Frågan är om det var så dyrt egentligen. Det går rätt bra att jobba två parallellt på ett jobb som detta så 1+1 borde bli två i detta fall.

Skruva upp värmen och hoppa i nu istället för att sura över detta...!
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Felet här är nog att dom 2 männen inte varit sammansvetsade och jobbat på olika ställen och möts på mitten.
Det hade troligen gått fortare med en man för nu har troligen den ena ståt mycket stilla medan den andra kopplat.
 
Vad är det som tyder på det?
 
Göran.W
10 timmars arbetstid som en man skulle klara halva tiden.
Kopplade ihop samma saker på 1 timme själv men då med slangar och inte rör.
Det tar några timmar till med rör men aldrig ens i närheten av 10 timmar.
 
Tror du underskattar arbetet med att kapa limma och montera rakt och snyggt. Jämfört med att dra ihop lite slang kors och tvärs tar det en jäkla tid.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.