Frågade ett halvstort byggföretag som säger sig vara billigare än andra vad det skulle kosta att riva upp gräsmattan på 20 kvm och sätta marksten istället. Behöver en parkeringsplats till nämligen.

De svarade glatt att det kostar 46 000 kr om jag fixar allt material och container själv.

Totalt en bit över 60 000 kr alltså! Är inte det lite saftigt? Det känns som att det tar mig en helg att fixa själv om jag hyr lite redskap och då kostar det tredjedelen så mycket.
 
  • Gilla
gatusten
  • Laddar…
harry73
Sätt igång :)
 
Ska du göra bilplats så ska du väl förmodligen schakta bort 20 - 30 cm och fylla med grus.
Padda.
Lägga sättsand, Padda igen?
Plana ut.
Lägga sten. Vet inte hur många ton 20 m2 är, men det är nog några.

Gör du allt detta på en helg är du nog rätt trött på måndagen.

Vi hade två killar i trädgården i somras som gjorde en altan på ca 28 m2 inklusive marknberedning och rätt stora kantstenar + vanlig stensättning av ca 20 m2 till (som vi redan hade markberett), varav en del var gatsten som ju är lite krångligare. Det kostade också ungefär 50 000 + material.

Som vanligt - ta in några offerter till. Denna känns inte helt åt skogen, men är kanske lite dyr.
Det är inget ROT på sånt här arbete heller.
 
harry73
Många överskattar hur tung en vanlig personbil är. Visst får man en fin och stabil undergrund med 30 cm grus, men man kan utan problem sätta lägre krav på sin bilplats.

- Parkera bilen på gräset dyger om marken är torr
- Man kan ha sten i hjulspåren och resten gräs (60 cm per hjulspår är bred nog)
- Om man gör stensättningen själv och man tycker att det inte är en problem att göra om jobbet om det skulle bli ojämnt kan man använda mycket mindre grus eller bara vanlig sand (i lagom tjocklek).

Jag skulle inte padda sättsanden, men jag skulle padda på stenarna.
 
Min granne tröttnade i somras på hjulspåren på sin gamla uppfart som var gjord utan markberedning och gjorde om den på riktigt själv. Han blev sjukskriven i ett par veckor för sin rygg efter det.
 
harry73
Men hur gammal var sin gamla uppfart då, och vad har han för undergrund, och hade han ingenting under stenarna eller i alla fall lite sand, ...

Att din granne trötnade på sin uppfart betyder ju inte nödvändigtvis att alla ska ha minst 2 till 3 dm grus under sin uppfart
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
I våras gjorde jag en enklare gästparkering (ca 5x2,5 m) på min gräsmatta:
- Grävde ur ca 2 dm
- Lade ca 1 dm 8-16 makadam som paddades för hand med äldre metod (dvs mha en meterhög stock med "handtag" på.)
- Lade ut s.k. gräsarmeringssten och lade sandig jord i hålen, samt sådde gräs.

Funkar helt OK som en gästparkering, gräset växer fint i hålen också eftersom det inte slits varje dag.
 
Vår granne hade en firma som utökade deras bilplats. Jag vet inte exkt vilket material firman byggde med, men det såg ut som ren sättsand (0-8), jag kan ha fel, men det var definitivrt inget som vara i klassen 16mm i det materilalet.

De lade 20cm av det direkt på en bef. gräsmatta paddade och lade på små plattor.

När grannens bil hade stått parkerad i 2 eller 3 dygn så var det 4 -5 cm djupa gropar i stenläggningen.

Att det paddades såg jag aldrig själv, men en annan granne berättade att de hade en padda där, så jag vet inte om dom bara nuddade marken med den eller faktiskt försökte packa materialet.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Det känns som att det tar mig en helg att fixa själv om jag hyr lite redskap och då kostar det tredjedelen så mycket.

Hahaha kör bara, varför ens ta in offerter om det är så enkelt?

Tips på "redskap" och mtrl du kan behöva...

Grävmaskin minst 1,5 ton men helst större
Flakcontainer för schaktmassor min 10 kubik
Padda 165 - 400 kg
Planlaser MT alt lutningslaser
Skyffel och raka
Stockningsrör alt avdragsskenor
rätskiva

Fiberduk klass N2
Bärlager 0-36 ca 9 ton
Flis 2-4 knappt 2 ton
Marksten ca 3 pallar beroende på typ

Lycka till :)

Mvh Wasa
 
Misstänker att de som förstört ryggen eller hållit på i veckovis grävt för hand, men det lutar nog åt att jag lägger två körspår på en halvmeter vardera istället för att stenlägga alltihop. Gräsarmering var min tanke också.

Wasa: Tänkte hyra minigrävare, under 1 ton så att jag kan transportera den på släp själv, en rejäl padda och ett par Bigbags för de massor som inte får plats att sprida på tomten. Skyffel kan jag nog ordna och att väga av med lutningslaser känns våldsamt överambitiöst. Bigbag får leverera ett par säckar med bärlager och sättsand för en tusing styck.

Kan det verkligen vara ett sådant oöverstigligt avancerat mastodontprojekt att fixa detta om man har grävmaskin, padda och några goda vänner över en helg? Känns inte så, men vad vet jag. Har man tur kommer det väl förbi några irländska asfaltsläggare innan jag får tid.
 
Nej det är inget oöverstigligt projekt, det handlar bara om tid. Jag stensatte framsidan själv, handgrävde med skyffel och lämnade massor och hämtade allt material med släp. Hade polare som hjälpte till då och då...

Dock tog det bra mycket längre tid än en helg.

Tror du får räkna med en helg till att gräva och återfylla om du har grävare. En dag för att väga av och padda. Två dagar för att lägga sten och så ytterliggare någon dag för sista finishen. Sen ska allt överblivet bort från tomten...
 
En kompis byggde nyligen en carport med 20 kvm platta och han hyrde en minigrävare en helg. Det var riktigt kul och dessutom inte särskilt dyrt så den kostnaden var inte så betungande. Sen en padda och laser för att packa och avväga. Avdragningsskenor kan man fixa med raka reglar och har man ingen rätskiva så är det bara att dra av med en rak bräda. Hanteringen av marksten till 20 kvm är inte orimligt tungt. Har själv satt mur och trappor i sommar (22 pallar, ca 20 ton) och det funkar bra så länge man inte kör allt på en gång:)

Så har du tid och lust så kan du absolut fixa det själv och dessutom få leka lite med en minigrävare;) Sen kan ni använda resten av pengarna till något annat projekt.
 
F
Finns det ordentliga hjulgrävare i trakten så sväng förbi och hör om han är sugen på ett par timmars extrajobb en kväll. Ge en kille med tex en 16 tons maskin med planeringsskopa två timmar så har du en billig och smärtfri start.

Han gräver bort skitmaterialet och antingen lägger delar av det på ett växelflak som du har fixat dit dagen innan eller pytsar ut det i trädgården om du vill det. Sen kränger du kvickt som fan ner en markduk om du tycker att det behövs och grävarn lägger ut bärlager som du har beställt med lastbil dagen innan.

Ju bättre förberedelser ju mer får du ut av maskintiden. Kan du tex ge maskinisten skapliga höjder med tex en laser eller på annat sätt (fluktpinnar och tumstock duger gott) så kan han enkelt göra fallet åt dig och du behöver inte slita ut dig på sånt som är maskinjobb. Sen kan du i lugn och ro hyra en padda som du tar hem på släpvagn, det behöver inte vara en 400kg padda. Har lagt hundratals kvadratmeter plattor och packat med våran Trimex rundpadda utan problem, den väger 100kg och slår ca 15kN. Finns hos alla uthyrningsföretag och är löjligt lättlastad och simpel. Sättsand eller 2-5 kan du ta på storsäck och beställa hem plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.