Hej!
Hur vet man om badrumsgolvet sviktar?
Håller på och skall lägga klinker i badrummet på andra plan (dvs. på trä-reglar). Jag har en auktoriserad klinkersättare som nu efter flytspacklingen inte vill fortsätta eftersom golvet "sviktar" säger han. Hur vet jag det? Jag tycker inte det sviktar..... Står man och stampar på golvet så har det ju självklart en annan resonans än ett homogent betonggolv, men jag har följt alla regler med cc-30, 22 mm spånskiva, rot-nät över hela golvet, fiberarmerat flytspackel 13 mm vid brunnen. Hur kan jag veta/mäta om underlaget är OK?
Hoppas på snabbt svar då vi har hamnat i ett död-läge just nu.
Tack på förhand!
 
Om bjälklagets spännvidd inte är för stor i förhållande till golvbjälkarnas dimension (och om golvspånet är skruvlimmat) så tycker jag att du ska byta plattsättare.
 
Jag har skruvat med 42 mm spånskruv med ca 15 cm mellanrum och limmat i sponten. De ursprungliga reglarna är väl ca 100 x 250 mm med c-c 60. antar att dessa går från vägg till väg genom huset vilket då skulle vara 7-8 m. mellan dessa reglar har jag tvärreglat c-c 30, viserligen inte med så kraftigt virke som de länsgående reglarna.
 
7-8 meters spännvidd är väldigt långt. Du har ingen hjärtvägg i mitten som dom vilar på?
Du skriver att du limmade i sponten, men limmade du även mot bjälklaget?
 
Men det flytspacklade golvet kan ju knappast svikta annat än som en stor homogen platta och det borde inte påverka klinkerplattorna.
Så länge flytspacklet inte spricker så klart.
 
Limmade faktiskt inte mot bjälklaget.... Fick instruktion på K-Rauta att det räcker att skruva tätt . Har svårt att tro att det skall lyfta med ett halft ton spackel på :confused:
Har just nu inget under som bär upp bjälklaget, men är på gång att bygga nån typ av valv under. Då kanske man skall passa på och stötta upp bjälklaget.
 
Träffade plattsättaren idag för att diskutera "svikten", och visst det vibrerar lite om man står och stampar. Vart kan jag vända mig för att få ett "pålitligt" uttalande?
Antar att andra plattsättare inte är intresserade om de inte tror sig får göra jobbet själva.
 
T
Rottis skrev:
Träffade plattsättaren idag för att diskutera "svikten", och visst det vibrerar lite om man står och stampar. Vart kan jag vända mig för att få ett "pålitligt" uttalande?
Antar att andra plattsättare inte är intresserade om de inte tror sig får göra jobbet själva.
Kan du inte säga till plattsättaren att han lägger golvet och om fog spricker eller plattor lossnar så tar du du fullt ansvar för det.
 
tank77 skrev:
Kan du inte säga till plattsättaren att han lägger golvet och om fog spricker eller plattor lossnar så tar du du fullt ansvar för det.
om jag var hantverkare så skulle jag vilja ha det på papper innan jag fortsatte. Verkar som Rottis har stort förtroende till silikon :)
gaia
 
Personligen hade jag som hantverkare alltid sett till att friskriva mig från några som helst ansvar om jag bara skall göra vissa delar.
Man kan ju inte garantera något man inte gjort själv så det är inget märkvärdigt med en friskrivning.
 
Jag har endast positiva erfarenhet av silikon på det motsatta könet, men annars är jag inte mycket för det:)
Jag tror att det största problemet är att reglarna c/c 60 cm, ca 80 x 230 troligtvis har en spännvidd på 7-8 m. Har även kortlat c/c-30 cm. Golvyta ca 10 m2.
Jag har möjlighet att stötta upp reglarna från bottenvåningen (ungefär i mitten) då vi funderar på valv mellan två rum.
Förslag på hur man stöttar upp på bästa sätt?
 
Om du verkligen har 7-8 m spännvidd så har du problem. Det sviktar.

Hur du skall stötta upp det får du bättre svar på under "byggmateriel" ämnet. Men i princip borde du anlita en byggnadsingenjör som räknar på det. Det är inte bara en fråga om svikt utan även om ren hållfasthet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.