D
Hoppas kunna få hjälp med detta bekymmer


Det handlar om bottenvåningen på ett 1 ½ planshus med torpargrund, byggt -1989.
Jag vet inte cc mått mellan golvreglar, men det ligger golvspån om 22mm, och plastmatta ovanpå detta. Golvet sviktar en del på sina ställen, och det knarrar.

1) Är detta problem vanligt?
2) Hur skall jag lättast åtgärda att golvet sviktar och knarrar?

Jag vill i slutändan ha ett genomgående parkett eller laminatgolv på hela bottenvåningen.

Tacksam för svar
//DeeJay
 
undersök torpargrunden ... kanske går att stabilisera/stödja underifrån?
gaia
 
D
gaia skrev:
undersök torpargrunden ... kanske går att stabilisera/stödja underifrån?
gaia
Menar du med plintar eller liknande?
 
Om du inte kan få till det underifrån så får man fixa det mha att såga upp där det sviktar mest, lägga kortlingar mellan balkarna vid behov, bygga upp under och skruva o limma ordentligt och sen lägga tillbaka spånskivebiten ... behöver ju inte vara så snyggt då man lägger golv ovanpå sen
 
D
Jag hade en tanke att man kanske kunde limma och skruva på 22mm golvspån på befintligt golvspån.
Men det kanske är en bra idé att göra det ordentligt när man ändå håller på och såga upp eller riva upp och sedan lägga kortlingar?
 
Blir inte golvet för högt om du lägger på 22-spån, dvs det går inte att öppna dörrarna då?

Näe det är inte så svårt alls ... såga upp med en sticksåg ett lagom stort hål, kolla om det går att stötta upp golvregeln vid behov, skruva o limma på kortlingar lite lagom snyggt i rätt höjd o skruva o limma tillbaka uppsågade golvbiten eller annat passande igen.

Regel nr.1 = skruva o limma ALLT du lägger ner i golvet!

Ett par pics på slutresultat när jag o en golvis fixade lägenheten (innan 15mm Tarkettgolv las på) i somras bifogas.
 
  • #1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • #2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Miles skrev:
Blir inte golvet för högt om du lägger på 22-spån, dvs det går inte att öppna dörrarna då?

Näe det är inte så svårt alls ... såga upp med en sticksåg ett lagom stort hål, kolla om det går att stötta upp golvregeln vid behov, skruva o limma på kortlingar lite lagom snyggt i rätt höjd o skruva o limma tillbaka uppsågade golvbiten eller annat passande igen.

Regel nr.1 = skruva o limma ALLT du lägger ner i golvet!

Ett par pics på slutresultat när jag o en golvis fixade lägenheten (innan 15mm Tarkettgolv las på) i somras bifogas.
Golvet kommer i slutändan att bli för högt oavsätt hur jag går tillväga.
Jag vill ha 14mm parkett på befintligt golv, så jag kommer få korta av dörrarna i nederkant.

Din idé är inte alls dum, men jag är rädd för att jag kommer få såga upp golvet på fler än ett ställe. Och hur vet jag vart jag skall såga? Så jag inte sågar i t ex reglar?
 
Lyfter frågan då jag har liknande problem. Övervåningen ligger en matta limmad på golvspån. På vissa delar av golven har något hänt så det knarrar ordentligt.

Är rätt väg att göra följande?

Ta bort mattan

Gå runt överallt och hitta knarr (nyinflyttad)

Såga ut ett hål där vi hittar ljud (såga lite extra?)

Lägga kortling

Lägg tillbaka det uppsågade eller liknande om den inte blir hel med lim och skruv

På med underlag innan parkett, vad?

Parkett

Öl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.