Har nu reglat upp en del av altanen. Den blir strax över gräsmattan, därför fick jag bara plats med 45x95 bärlina och 45x70 golvreglar. Nu blev det för mycket överhäng på golvreglarna (40 cm). Var tvungen att ha så mycket av olika anledningar. Nu när jag ställer mig på en av reglarna så sviktar den, inte mycket (3-4mm) men tillräckligt för att jg ska reta mig på det.

Frågan är om jag behöver förstärka dom eller om det försvinner när golvplankorna (34x145) kommer på?
 
Hej!
Det stabiliserar sig när du får upp trallen.
Trallen fördelar vikten på alla reglar, dividera 3-4 mm med antal reglar, så mycket kommer det svikta.
(förutsättningsvis samma vikt som du prova på en regel)
Ingen exakt vetenskap, men i princip.
 
när man bygger ett så kallat bjälklag så skall man ALLTID kryssa det.
jätteviktigt...
nu kör du med så klena dimensioner att jag blir nästan rädd men som jag sa, kryssa bjälklaget....
sen kommer trallen att styva till det ja men det är juh ej det som skall bära.
det skall ej va NÅGON svikt i bjälklaget innan trallen läggs..
tänk om man byggde så inne i ett hus för övervåningen ugh...
som sagt ingen svikt innan läggning annars får du kaffekoppar m.m som kan skramla när du går förbi...


mvh
snickar estwing
 
Då stabiliserar vi upp den. Jag hatar när det sviktar. Gick på ett sviktande golv för några dagar sedan usch säger jag bara...

Med kryssa menar du att lägga ett kryss mellan golvbjälkarna eller bärlinorna? Svårt att få dit det med dom här små dimensionerna men ska tänka på det när jag kommer till stora delen av altanen......
 
  • Gilla
scanders
  • Laddar…
nej ta samma dimension som du har på golvreglarna.
hur långt ut går den?

mvh
snickar estwing
 
Altanen är 2m djup. Och den frihängande delen sticker ut 40 cm på både inne och utekant...
 
lägg en rad i mitten!!!
 
Räcker det?

Den andra delen av altanen blir 3 meter djup ska man ha två där eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.