Hej,
Jag har en inredd övervåning som ursprungligen var en vind. Förra ägaren la in massivt furugolv och jag tror att det ligger direkt på bjälkarna. Brädorna är spontade, men det är på sina ställen flera mm glipor mellan och de verkar inte sitta så hårt i varandra. Osäker på tjocklek, men de verkar vara rejäla dimensioner. Problemet är att det sviktar något när man går på det. Man ser att brädorna sjunker ner och att brädorna rör sig relativt varandra. Naturligtvis knarrar det även en del. Min känsla är att golvbrädorna inte är speciellt hårt fastsatta i de underliggande bjälkarna och att golvbjälkarna är lite för klena.
Vad jag vill är att styva upp golvet, undvika knarr fast utan att bygga för mycket på höjden (vill slippa jobbet med att göra om alla trösklar). Jag vill inte heller riva upp det gamla golvet.
Har funderingar på att lägga på ett lager med tunna skivor (11-12mm OSB, plywood eller spån) som skruvas fast ordentligt i befintligt golv för att fördela trycket över ett större område, därefter lumppapp, samt ett nytt lager med tunna golvbrädor 14mm som skruvas fast mot underlaget i sponten.
Alternativet skulle även kunna vara att skippa skivorna och bara lägga på lumppapp och nya brädor direkt på de gamla fast med förskjutna skarvar.
Några synpunkter på vad jag borde göra?
 
Om golvet är inlagt med minsta möjliga jobb:
cc takstolar gissningsvis ca 120 cm och inga bjälkar emellan => grova/tjocka golvbrädor för att klara det långa avståndet mellan bjälkarna (takstolarna). Det ger ändå en viss svikt mellan. => svårt att styva upp utan att riva upp och lägga in extra bjälkar.

Jag har det så uppe på en del av min gamla loge. Mycket svikt i golvet. Men mina golvbrädor är vanliga 22 mm spåntade, + att brädorna på vissa ställen torkade isär med årstiderna. Tyckte det var lite för stor risk att trampa igenom, så jag tog 12 mm kryssfanerskivor jag hade liggandes och la ut samt tätskruvade fast. Det gjorde ingen stor skillnad map svikten, men nu går jag där utan att vara rädd för att trampa igenom i alla fall.
 
Hur långt är det mellan reglarna som det befintliga golvet är spikat i?
Hur tjocka är golvbrädorna?

Utan att veta något skulle jag kunna ge två förslag:
a) Tag bort det befintliga, troligen 21 mm golvet och lägg dit ett tjockare plankgolv.
Skruva och limma 22 mm golvspånskivor ovanpå det befintliga golvet och lägg plastmatta ovanpå.
 
Jag vet inte vilket avstånd det är mellan reglarna. Takstolarna har cc60, men vet inte vad som finns i golvet.
Skulle tro att brädorna är 21-25mm tocka.
Jag hade nog gått på förslaget med golvspånskivor och plastmatta om det inte vore för den estetiska aspekten. Det är nämligen ett gammalt hus och jag tycker inte att plastmattor passar in i stilen.
 
Är det cc 60 och 21-25 mm brädor så är det marginell svikt, el som du mistänkte också; att takstolarnas underramar inte är dimensionerade för något tungt däruppe.

Du bör relativt lätt kunna avgöra huruvida det är brädorna, (dvs mellan takstolarna), el takstolarna, (dvs hela golvet överallt, även mitt över takstolarna), som sviktar.

Är det takstolarna så är du tvungen att ta upp golvet om du vill åtgärda.

Är det brädorna så bör vilken form som helst av nytt/extra golv du nämnde tidigare kunna fungera.
 
Oldboy skrev:
Är det cc 60 och 21-25 mm brädor så är det marginell svikt, el som du mistänkte också; att takstolarnas underramar inte är dimensionerade för något tungt däruppe.

Du bör relativt lätt kunna avgöra huruvida det är brädorna, (dvs mellan takstolarna), el takstolarna, (dvs hela golvet överallt, även mitt över takstolarna), som sviktar.

Är det takstolarna så är du tvungen att ta upp golvet om du vill åtgärda.

Är det brädorna så bör vilken form som helst av nytt/extra golv du nämnde tidigare kunna fungera.
Jag provade precis att dra ner några tunna spik i brädorna där jag tyckte att det sviktade som mest och där jag trodde att det kunde finnas en bjälke under. På vissa ställen högg spiken fast i något på undersidan och då blev brädan betydligt stummare. Brädorna är definitivt dåligt fastsatta i underlaget. Jag ska nog börja med att identifiera var balkarna ligger och se om jag kan spika fast brädorna ordentligt innan jag gör något mer. Spikarna kommer att bli synliga, men det kanske går att spackla över så att man inte stör sig på det.
 
mrtinus skrev:
...Jag ska nog börja med att identifiera var balkarna ligger...
Om golvbrädorna har torkat isär så som du beskriver borde det gå att hitta var spikarna sitter.
De bör vara spikade dolt i sponten, och du bör kunna se märken efter var de har drivit in dem sista biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.