Min son har köpt en lägenhet där golvet sviktar på vissa ställen. Huset är från 60-talet och parkettgolvet ligger direkt på sand. Sanden har med största sannolikhet pressats ihop under åren eftersom golvet sviktar just där man går mycket.
Nu vill vi lägga ett nytt golv ovanpå det gamla men måste först fixa till ”svikten” helst då utan att behöva bryta upp det gamla golvet. En idé som jag har är att borra hål i det gamla golvet där det sviktar och spruta in fogskum för att på det sättet fylla ut tomrummet mellan golv och sand där det behövs. Lite tveksam till den tekniken är jag dock. Dels därför att även fogskummet kanske ganska snart pressas ihop och dessutom är jag osäker på om skummet kanske expanderar lite för mycket och till och med lyfter golvet på dessa ställen.

Jag har Googlat en hel del angående vårt problem och fann ett förslag (från 2007) att man kunde injektera vattenglas. Hur det skulle gå till framgick inte. Är detta en teknik som någon här känner till och vet ni i så fall hur man gör? ……. eller har någon något annat smart förslag på hur vi kan lösa problemet utan att behöva riva upp golvet?

Jättetacksam för svar!
Nisse
 
Hej! Tänkte just ställa samma fråga. Hur man får det gamla parkettgolvet att sluta knarra? Jag vill dock inte lägga något nytt ovanpå utan vill behålla parketten, eventuellt slipa om den. Mitt golv är ek i fiskbensmönster och ifrån 1962, knarrar ganska rejält på övre hallen speciellt på väg in mot vår lilla bebis rum (inte så praktiskt när man skall smyga på natten)
 
Det är troligen så sanden ligger där den skall men golvbjälkarna har krypit nedåt under åren och är numera inte raka.
Att spruta in byggskum lär nog tyvärr inte fungera. Blir väldigt oprecist, och som du skriver riskar det att det kollapsa/deformeras med tiden.
Ett nytt golv får byggas upp med kilar ovanpå det gamla. Flytspackel kan fungera men förstör samtidigt den gamla parketten som sannolikt är värd att slipa om då den är av bättre kvalitet än 99% på marknaden idag. Den ökade tyngden kommer dessutom att göra att det sjunker ännu snabbare.
Bättre att inse att gamla hus rör på sig. Eller om man vill ha perfekt plana golv så bör man nog istället köpa en nybyggd lägenhet.
 
I mitt fall är det betongelement som bär, och som du säger klart värd att slipa, 28mm ek är det visst. Det finns 7 lika hus (radhus) här och de flesta grannar verkar ha knarr på samma ställe, där man gått mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.