Hej!

Jag är ny i detta forum och tänkte ställa en fråga som kanske redan finns besvarad någonstans här.

Jag bor i ett hus från 1971 och är ganska irriterad över ett sviktande köksgolv. Golvet är belagt med en plastmatta. Huset är ett sutteränghus och köket är beläget på det övre planet.

Finns det några bra tips hur man kan få bort "sviktet"??
Om man lägger in klinkers, löser det problemet?????
(Det blir mer tyngd på golvet och trycket fördelas över en större yta?)
 
att lägga in klinkers på ett sviktande golv kan leda till att plattorn lossnar / fogen spricker detta är inget jag hade gjort iallfall....

Beroende på hur mycket svikten är så kan man tex lägga in golvspån och sedan lägga golv på detta.

Det bästa bör dock vara att gå till grunden med problemet ochkontrollera varför golvet sviktar....för klena dimetioner stöttor som lossnat eller liknande.
 
En förutsättning för att man skall kunna lägga klinkers är att golvet är satdigt. Annars lossnar/spricker klinkers. Det gälelr alla former av "hård" beläggning, klinkers, marmor etc.

För att få bort svikten måste man nog ta reda på lite mer. Är det bjälklaget som är för klent, eller sitter golvet inte fast ordentligt i reglarna? Försök få fram ritningar på huset. Ta reda på hur tjockt bjälklaget är, kanske går att mäta vid trappan eller liknande. Det finns en hel del åtgärder man kan göra för at styva upp ett bjälklag, men i så fall måste du troligen riva upp golven.
 
Åbybo skrev:
Jag bor i ett hus från 1971 och är ganska irriterad över ett sviktande köksgolv. Golvet är belagt med en plastmatta. Huset är ett sutteränghus och köket är beläget på det övre planet.
Vad finns på bottenvåningen under köket? Om det är ett enda rum under köket och skivor i taket (på bottenvåningen), skulle jag plocka ner taklisterna och riva takskivorna. Sedan skulle jag komplettera krysskolvningen mellan bjälkarna.
 
T
Åbybo skrev:
Hej!

Jag är ny i detta forum och tänkte ställa en fråga som kanske redan finns besvarad någonstans här.

Jag bor i ett hus från 1971 och är ganska irriterad över ett sviktande köksgolv. Golvet är belagt med en plastmatta. Huset är ett sutteränghus och köket är beläget på det övre planet.

Finns det några bra tips hur man kan få bort "sviktet"??
Om man lägger in klinkers, löser det problemet?????
(Det blir mer tyngd på golvet och trycket fördelas över en större yta?)
Riv ner taket i våningen under, stämpa, kapa bjälkarna och upp med en HEA balk.
Figursåga bitar som passar in i balken och är c.a 2 meter långa. Skjut in dom i balken, limma och spika blankt (många spikar) med en bit på varje sida om befintliliga bjälken.
Det blir stumt och du kommer bli jättenöjd. Krysskolva hjälper, men det är blir inte önskat resultat.
 
Jag tycker att lösningen med HEA- balk är lite väl drastisk. Den passar nog bäst om det är så att sviktandet beror på att man rivit en bärande vägg under.
Jag skulle prova med kolvningen först men tror du inte att det räcker så komplettera bjälklaget men nya bjälkar i samma dimension som de som sitter där idag. En ny mellan två gamla. Krysskolva efter det så lär du få ett fast golv.
Kolvningen kan du göra med plankbitar i samma dimension som bjälkarna och sätta dem mellan bjälkarna i rad tvärs bjälklaget. Gör några sådana rader med ett avstånd på 1,5 -2m.
 
Jag får tacka för tipsen. Jag skall titta på materialspecen, jag tror jag har en att tillgå. Efter det får jag fundera på vilken väg jag skall gå för att komma tillrätta med detta.
 
Har också ett sviktande golv i köket. Pga vattenläckage förra sommaren så bytte jag hela golvet till klickparkett.
Nu i efterhand konstaterar jag att jag BORDE rivit upp hela klabbet och kompletterat med ytterligare golvbjälkar då cc = ~90 cm vilket inte duger såvida man inte har väldigt tjockt underlagsgolv.
Inspektera bjälkavståndet och om det är mer än cc 60 cm så kompletterar du med bjälkar.
Kanske kompletterar jag någon dag. Underifrån...
 
Jag har funderat på de svar jag fått och de verkar mycket kloka. Jag har dock inte kommit till skott ännu.

En fråga som jag funderat över är:
Hur byggde man ett golv i början av 70-talet? Jag tänker på hur man satte fast golvspånskivorna. Spikade man dessa eller skruvade man dem mot golvbjälkarna? Om man spikade, kan skivan ha torkat och "spikhålet" ha blivit större, medan spiken behållit sin diameter förstås. Jag funderar på om det är därför som golvet knarrar och sviktar, skivan och spiken är ej ordentligt förankrade längre vid varandra. Spiken glider i spikhålet.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Mina tankar är att om det är så, kanske det räcker med att skruva golvskivorna istället för de spikar som idag håller skivorna på plats.
 
Ingen skruv på 70-talet, dyckert användes.
 
Om golvet knarrar kan det vara så att golvspånskivorna inte är limmade. Det kan vara en del av förklaringen till att det sviktar. Skivorna skall limmas både mot bjälkarna och i sponten.
Jag har varit inne i ett hemmabygge i början av 1980-talet med olimmat golv. Det knarrade en hel del.
 
Om golvet är olimmat och om det är skivorna som sviktar, så räcker det troligtvis inte att bara skruva fast dem. Du måste limma skivorna om du skall få ett gott resultat. Det enda positiva i det hela är att olimmat golv är lättrivet och har du lite tur går det att återanvända skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.