Jag har inför slutbesiktning konstaterat svikt på ca 3-4 mm av en vägg invid en dörr samt att putsen släppt i skarven mot dörrkarmen, med en motsvarande stor glipa.
Trycker man lätt med handen rör sig väggen inåt 3-4 mm .
Detta togs upp på besiktningen, och byggaren försvarade sig med att en putsad vägg ska leva sitt egna liv och inte sitta fast, utan flyta runt för att inte skadas av husets rörelser.
Jag köper resonemanget, men på min fråga til besiktingsmannen om hur stor toleransnivån på svikten en. regelverken kunde vara så visste han ej detta.
Besiktningsmannen valde att skjuta detta till garantibesitningen om 2 år, dvs se hur svikten yppar sig.
Jag anser att det är felaktigt utförande som ligger till grund för svikten, dvs putsbäraren är ej ordentligt fastskruvad. Det finns inget annat ställe på huset med med motsvarande svikt .
Kan någon hjälpa mig med att ta reda på max toleransnivå för svikt i putsad vägg, samt råda mig till hur jag ska agera?
Det är en totalenteprenad.
 
Om det är en tunnputs på cellplast så skall isoleringen var limmad mot gipsskivan och det få inte finnas någon svikt (om du inte är stark och böjer hela väggen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.