Hej! Jag har nyss skaffat mig en MIG-svets och fick med flusstråd vilket jag har kört med ett tag nu, tycker det funkar bra men vill ändå jämföra mot gas.

Då till frågan: Jag har både hört och läst att det går att svetsa med kolsyra och fylla typ en gammal brandsläckare, men har samtidigt läst att många får bättre resultat med Mison-gas. Jag har förtillfället tillgång till en 6KG gammal brandsläckare men frågan är är det bara kolsyra som gäller till en bransläckare eller kan jag fylla en brandsläckare med Mison-gas istället för kolsyra?
Är det bara o tänka på att ha rätt "regulator" eller vad det heter på tuben? :)

Vart kan jag i så fall göra detta och vad är ca. pris?

Mvh Andreas
 
Redigerat:
Kolsyra brukar de som svetsar mycket hemma använda.
Tror inte brandsläckare bör fyllas med Mison, Aga:s flaskor nyfyllda är kring 200bar, det är väl inte en brandsläckare?

Jag skulle nog rekommendera dig att köpa/hyra en 5L Mison flaska.
Dessa flaskor brukar finnas att köpa på tex Blocket kring 1000kr, en fyllning brukar kosta kring 500kr.

Skillnaden att svetsa mellan flusstråd & vanlig tycker jag är som dag och natt. Så det rekommenderar jag verkligen.
 
richardtenggren
Man kan väl bara köpa 5L flaskor?
 
Kolsyra ger bättre inträngning, men ger mera svetssprut. De som svetsar grova konstruktioner kan använda kolsyra.
Mison som är en blandning av kolsyra och argon ger en lugnare ljusbåge.
Försök inte svetsa med ren argon, ger pytteliten inträngning, svetsen ligger som en korv utanpå.

Ska man hobbysvetsa "allt" är det nog blandgas som gäller.

Protte
 
richardtenggren
DennisCA skrev:
Här kan man köpa 11l flaskor:
[länk]
Menade att man inte kan hyra dessa alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.