Hej. Börjar med att säga att det gäller en större fastighet med fjärrvärmeanläggning.
Behöver ordna några stick i UC för att kunna ha möjlighet att koppla på filter på radiatorslingan.

Tänkte bara höra mig för om tillvägagångssätt.
1. Svetsnippel svetsas fast på befintligt rör. Detta medan röret är i bruk.
2. Skruva fast en kulventil i nippeln.
3. Stäng ventilerna för röret och använda en hålsåg för att ta upp mellan nya nippeln och röret.

Tänker att detta borde vara möjligt. Kom gärna med synpunkter.
Har tillgång till MAG, TIG och MMA Svets.

Mvh
 
Det finns utrustning för att göra påstick på det sättet, så det är ju tekniskt möjligt.

En snabb googling gav något som hette "notap" det lät som en annan rimlig väg?
 
Foto på hur det ser ut och framför allt dimm på rören. Hur har du tänk med filter, ska det ta hela flödet eller bara delflöde. Det sistnämnda som krycka som ett U på befintligt rör,. då blir det ett delflöde och renas en del.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns utrustning för att göra påstick på det sättet, så det är ju tekniskt möjligt.

En snabb googling gav något som hette "notap" det lät som en annan rimlig väg?
Jo absolut, har även fått detta offererat av leverantören 12.000+moms för 2 anslutningar.
Kändes dyrt tyckte jag, så därför som jag tänkte försöka göra det själv.
 
J jonaserik skrev:
Foto på hur det ser ut och framför allt dimm på rören. Hur har du tänk med filter, ska det ta hela flödet eller bara delflöde. Det sistnämnda som krycka som ett U på befintligt rör,. då blir det ett delflöde och renas en del.
Delflöde är tanken, först ska det på tillfällig utrustning för att rena och senare permanent avgasare och magnetitfilter. Rören är DN40, sticken ska vara DN25.
 
  • Industriellt utrymme med vita och gröna rör, ventiler och pumpar. Teknisk anläggning, installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriellt rum med rör, ventiler och isolering. Monterad utrustning på vägg. VVS-infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget ovanligt med delflöde, fungerar bra, med helflöde blir det rätt stora grejer och blir liksom lite dyrare då. Glöm inte ventiler :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.