M
Det är som såhär att jag har en Metabo BE 622/S R+L

svetsachuck2.jpeg

som jag använder som bruksvisp och som sådan är skapligt trevligare att jobba med än de flesta andra jag använt i mina dagar. Förutom en grej då, att den har kuggkranschuck. Vispen kan sitta bra i ett halvår av användande men plötsligt släppa så man får dra åt efter varannan hink med bruk som vispas under ett par månader. Jag kommer aldrig använda maskinen till något annat och turbovispen som sitter i är ganska fräsch så min tanke är att svetsa fast vispen i chucken så får den gå utan krångel tills den stupar.

Någon som gjort något liknande? Var bör jag svetsa?

svetsachuck1.jpeg

Både på A och B antar jag. Men eftersom jag är helt nybörjare på svetsning så undrar jag om det är någontig som gör det svårt at få till? Svårt att svetsa i legeringarna som chucken är gjord av? Jag har tillgång till en liten pinnsvets som tydligen också skall kunna agera MIG om inte minnet är för nattpåverkat.

Reflektioner uppskattas...
 
Redigerat av moderator:
Om backarna på chucken verkar OK så svetsa vid B, Annars vid A och B. Vet du inte så svetsa vid A och B.

Om du aldrig svetsat innan så råder jag dig att skaffa ett par stålbitar att öva på innan, särskilt eftersom det är en pinnsvets. Annars är det bara att bränna på några punkter, helsvets behövs inte.

Frågan är vad elektroniken i maskinen tycker om det hela om du svetsar på plats?
 
M
mexitegel skrev:
Frågan är vad elektroniken i maskinen tycker om det hela om du svetsar på plats?
Ja just det. Visste det var något jag inte tänkt på :D

Kanske bättre att låna grannens gassvets...
 
Det blir inte bättre med gassvets, hela maskinen kommer ha smält innan du är klar.
Skruva loss chucken innan du svetsar i stället.
 
Svetsa vid A och B...blås med tryckluft direkt efteråt....ta inte den chucken från maskinen....det sitter ev en låsskruv på insidan som du inte kommer åt efteråt....
 
Funkar det inte med någon form av låsningslim, typ Loctite?
 
Kan du inte dra åt genom att knacka nyckeln lite med hammare och gå runt alla tre hålen några gånger? Har aldrig varit med om att det lossnar efter den behandlingen särskilt inte med en chuck man inte är rädd om.
 
I
Svetsa i stål brukar inte hålla om man inte först värmer hela stycket. Att svetsa fast innebär ju att möjligheterna att spänna försvinner, menar om skaftet på vispen blir slitet, att tre häftor på backarna skulle hålla tror jag inte på.
Om du tvättar chucken med fettlösande, Metabo är ju en kvalitetsmaskin så den är nog välsmord, och sen gör som GK100 föreslår borde den nypa fast ordentligt.

Är borrmaskinsaxeln gängad skulle det kanske gå att tillverka en gängad hylsa som man kunde svetsa på vispen och skippa chucken.
Finns det en låsskruv i chucken som går in i axeln skulle det vara möjligt att ta bort denna och ordna motsvarande gänga på vispens skaft, låta vispen låsa chucken vid axeln och sen spänna chuckens backar så att de låser låsningsskruven .
 
kontorsråttan
Jag skulle kolla om det gick att byta chuck.
 
I
Jo men inget billigt alternativ om man ska ha en kvalitets chuck som Metabons. Tror problemet är smuts blandat med olja i chucken. Den kan ju förvisso vara sliten, då hade jag delat den, använt den inre gängade delen, svetsat fast vispen, med passbitar om så behövs.
 
M
Tack för alla svar. Jag skall först testa med GK100's tips. Loctite har jag också vait inne på men kände mig osäker på om lim verkligen håller i längden.

Jag ska plocka isär och rengöra chucken och studera konstruktionen idag.
 
M
Nu har jag lossat vispen, rengjort båden den och inne i chucken och dragit åt enligt GK100. Får se hur länge det håller. I övrigt ser jag ingen låsskruv inne i, utan chucken sitter på en gängad spindel, det går att få dit en blocknyckel bakom så man kan lossa den med en rörtång antar jag. Om jag behöver svetsa så kommer jag dra åt vispjäveln ordentligt, lossa hela chucken med den på och sedan svetsa ihop dem.
 
I
Ja kommer du till att svetsa i själva chucken så håller det nog, lite mjukare stål i den än i backarna.
 
Jag hade svetsat fast nåt på vispen med samma gäng som chucken har och skippat chucken helt
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
M
Låter absolut logiskt, så får det bli när/om det blir dags!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.