M
Det är som såhär att jag har en Metabo BE 622/S R+L

svetsachuck2.jpeg

som jag använder som bruksvisp och som sådan är skapligt trevligare att jobba med än de flesta andra jag använt i mina dagar. Förutom en grej då, att den har kuggkranschuck. Vispen kan sitta bra i ett halvår av användande men plötsligt släppa så man får dra åt efter varannan hink med bruk som vispas under ett par månader. Jag kommer aldrig använda maskinen till något annat och turbovispen som sitter i är ganska fräsch så min tanke är att svetsa fast vispen i chucken så får den gå utan krångel tills den stupar.

Någon som gjort något liknande? Var bör jag svetsa?

svetsachuck1.jpeg

Både på A och B antar jag. Men eftersom jag är helt nybörjare på svetsning så undrar jag om det är någontig som gör det svårt at få till? Svårt att svetsa i legeringarna som chucken är gjord av? Jag har tillgång till en liten pinnsvets som tydligen också skall kunna agera MIG om inte minnet är för nattpåverkat.

Reflektioner uppskattas...
 
Redigerat av moderator:
Om backarna på chucken verkar OK så svetsa vid B, Annars vid A och B. Vet du inte så svetsa vid A och B.

Om du aldrig svetsat innan så råder jag dig att skaffa ett par stålbitar att öva på innan, särskilt eftersom det är en pinnsvets. Annars är det bara att bränna på några punkter, helsvets behövs inte.

Frågan är vad elektroniken i maskinen tycker om det hela om du svetsar på plats?
 
M
mexitegel skrev:
Frågan är vad elektroniken i maskinen tycker om det hela om du svetsar på plats?
Ja just det. Visste det var något jag inte tänkt på :D

Kanske bättre att låna grannens gassvets...
 
Det blir inte bättre med gassvets, hela maskinen kommer ha smält innan du är klar.
Skruva loss chucken innan du svetsar i stället.
 
Svetsa vid A och B...blås med tryckluft direkt efteråt....ta inte den chucken från maskinen....det sitter ev en låsskruv på insidan som du inte kommer åt efteråt....
 
Funkar det inte med någon form av låsningslim, typ Loctite?