Har planer på att höja förbränningsrummet på min panna. Någon som har erfarenhet tips inför detta ingrepp.

Tänker mest på värmespänningar å så.

Har gjort en sidosluss på pannan tidigare.
Å d gick väldigt bra. 5år sedan.
 
Vad är det för panna? Varför höja förbränningsrummet?
 
Dels för att jag har tillgång till verktyg för att göra de själv. Å sedan för att pengarna räcker inte till att köpa en panna med den vedvolym som jag vill köpa. Och hobbyprojekt.

Albinpanna. Med keramik.
 
  • Gilla
vedklyven
  • Laddar…
Låter bökigt hur man löser detta med att pannan är vattenmantlad, rökgastuber, vedlucka etc?
 
Lite utmaning ska d va här i livet. Men Det låter nog krångligare än vad det är. .. hur själva ingreppet ska gå till å hur det ska göras har jag klart. Men just detta med värmespänningar. Som blir sedan när man eldar är lite klurigare. Men i värsta fall så får man nog bara öppna å titta. Å sedan göra likadant..

Tänkte bara höra här först om någon har koll på detta å kanske lite tips.
 
M
Borde inte eldningen efter svetsning värma upp stålet så pass så att spänningarna släpper? Men här gissar jag verkligen hej vilt...
 
Jo de kan no vara så.. till en viss del. Men som med d flesta matrial så blir d större när dom hettas upp å minskar i storlek när d kyls.
 
Får jag bara itag i en panna som är enkel att göra om å billig så ska jag lägga ut förloppet här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.