Vet inte om detta är rätt forum om inte så kan moderator flytta detta.

Jag håller som bäst på att bygga min verkstad och den är inhyst i en lada.
Blir ca 100m2 och nu har jag kommit fram till att jag vill ha ca 25 m2 stor del för metall arbeten.
Då fram för allt svarv, fräs men även lite svetsning. Och då till min fråga.
Hur inreder man? Då det inte är så smart att svetsa i en lada av trä..... :wow:
Funderar på att klä väggarna o tak med takplåt eller hur bör man göra?
 
Verkstaden som vi har på jobbet (mek, svets m.m.) är klädd invändigt med korrugerad plåt på väggarna. :)
 
Dubbelgips med överlappade skarvar brukar funka. Sen kan man avsluta med plåt om man vill.
Försäkringsbolagen brukar väl kräva b.la dubbelgips, iaf när vi skulle bygga verkstad inne i bef. byggnad.
 
Hej

Av det skälet att plåt kan vara svårt att få helt tät är 2 x gips eller annan tändskyddad beklädnad att föredra. Glöm inte att täta mellan vägg och golv. Det finns flera exempel på byggnader som totalskadats av svetsloppor som letat sig in i så små utrymmen som sprickor i puts o.dyl. För att sedan skydda gipsen från "mekanisk" påverkan kan plåten komma väl till pass.

Mvh Wasa
 
Har kollat på en gammal bilverkstad i en lada, och den verkade vara dubbelgipsad. Har själv funderat i de banorna gällande ladan, men har då tänkt på möjligheten att mura med lecablock för att få en konstruktion med bärighet även ovanpå. Dock är det ju en mycket dyrare konstruktion.
 
Får ta och ringa försäkrings bolaget och se vilka krav dom har.
 
Ett bra tips är att välja typ av svets efter situationen. TIG och gas loppar inte (såvida du inte skär med gasen, såklart). Lite svårare att svetsa med, men gör mycket bättre resultat när man lärt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.