Har en gammal Husqvarna köksspis från början av 1900-talet, på torpet. Vid övertagandet sa den förre ägaren att det finns en spricka i den på baksidan. Han har använt den ändå men trodde det var bäst att åtgärda.

Hur fixar man så'nt?
Kan man svetsa i gjutjärn? Vem utför sådana arbeten?
Eller kan man "spackla" gjutjärn så att det håller hyfsat?
 
Man kan svetsa gjutjärn.
Dock är det inte nån bra idé när det gäller kaminer/spisar, det kommer bara att spricka igen alldeles bredvid svetsningen. Under förutsättning förstås att det är en del som blir varm när det eldas.
 
Gjutjärn svetsas med speciella elektroder med högt nickelinnehåll, exempelvis ESAB OK 92.18. Det är i sig inte särskilt svårt, men man kan orsaka nya sprickor om man inte håller koll på värmespänningarna under svetsningen.

Leta upp någon bra svetsverkstad som verkligen kan sådant här. Plockar dom fram MIG-svetsen så gå någon annan stans.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Min erfarenhet är att om det spricker så spricker det så fort det kallnar. Har det kallnat utan att spricka så håller det att elda sedan också. Jag har haft störst framgång när jag har TIG-svetsat det. Ett par plattor, en mellandel i hällen och ett par rökstosar har jag lagat med framgång.

Om du skruvar isär spisen finns det risk att du stöter på fler delar som är dåliga. Spisarna från början av 1900-talet var av lite sämre kvalitet än de senare emaljerade spisarna.

Erik
 
Går att hårdlöda med. Ska vara mjukare och klara spänningar bättre.
Men det är nog svårare att hitta någon som kan hårslöda idag :D
 
Är det i själva spiskroppen?
Har du kollat efter reservdelar?
Josef Davidssons har väl det mesta till det mesta.
http://www.vedspis.se/sv/
 
Billigare att kolla efter en annan spis....
 
  • Gilla
Steinwandt
  • Laddar…
Ok, många svar och tankar här. Tack.
Den är på baksidan mot murstocken. Har inte sett den själv ännu, men ska kolla vid tillfälle.
Och samtidigt undrar jag då hur illa/riskabelt det är att elda trots sprickan?
 
Inte riskabelt. Murstocken brinner inte. Det värsta som kan hända är att det ryker in.

Erik
 
Risken att det spricker minskar drastiskt om du har möjlighet att få in spisen i glödgningsugn el liknande så du kan få upp svetsgodset i 200-300grader. Då får man inte lika lätt sprickor pga en liten klick smält metall som kallnar fort i en stor kall gjutjärnsmassa. Men har du inte kontakterna så köp en annan spis.
 
Ok, men ska prova att elda i den först och se om det ryker in.
Det kanske det inte gör. Röken tar ju den enklaste vägen ut och det lär väl inte vara genom en spricka på baksidan.
:D
 
zingo skrev:
Ok, men ska prova att elda i den först och se om det ryker in.
Det kanske det inte gör. Röken tar ju den enklaste vägen ut och det lär väl inte vara genom en spricka på baksidan.
:D
Jag vill inte ge mig in på diskussionen om svetsning av gjutjärn, men

Var försiktig! Kolos syns inte och luktar inte. Men är mycket giftigt.
Svårt att veta vilken väg det tar.
 
Förstår, men den gasen tar väl ingen annan väg än själva röken?
Varför skulle den göra det? Gas som gas... och om man ser att det ryker in kan man ju dra slutsatsen att även kolmonoxiden kommer in.
 
zingo skrev:
Förstår, men den gasen tar väl ingen annan väg än själva röken?
Varför skulle den göra det? Gas som gas... och om man ser att det ryker in kan man ju dra slutsatsen att även kolmonoxiden kommer in.
Helt klart.

Men motsats gäller ju inte.
Om du inte ser att det ryker kan du inte vara säker på att det inte kommer in koloxid.
 
Krångla inte till saker nu. Det finns springor i en järnspis vare sig den är sprucken eller inte. Är det bra drag i spisen kommer luft att läcka in genom dessa. Är det dåligt drag kommer rök att läcka ut. Det sker ingen filtrering utan det är rökgaser av alla slag som läcker ut. Det finns ingen gammal järnspis som kan ryka in ren koloxid utan att övriga rökgaser skapar olägenhet. Det är helt tryggt att prova att elda och låta näsan och ögonen avgöra om det ryker in eller inte.
 
  • Gilla
Thomas.sundström och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.