Hej,
Vi har ramar i aluminium som vi vill få fast ett nät i så att vi kan ha det till hundgården. Vi har en rulle med galvaniserat när som vi först tänkte svetsa men fick sen höra att det absolut inte går då det blir giftiga gaser plus att det inte fäster som det ska. Så finns det något sätt för oss att få fast nätet? Helst genom svetsning eller liknande. Kan man slipa bort ytskiktet eller är det kört?!
 
Slipa bort ytskiktet så går det bra. Har dock aldrig testat att svetsa det på aluminium. Men hittar du något bra tillsatsmaterial för att fästa stål på aluminium så ska det inte vara några problem. Tänk bara på att ha bra utsug eller svetsa utomhus för röken från galvat är inte roligt för luftvägarna.
 
Det går inte svetsa stål mot aluminium. Skruv och lämpliga klammer skulle jag rekommendera.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
Anna Ihrmark skrev:
Hej,
Vi har ramar i aluminium som vi vill få fast ett nät i så att vi kan ha det till hundgården. Vi har en rulle med galvaniserat när som vi först tänkte svetsa men fick sen höra att det absolut inte går då det blir giftiga gaser plus att det inte fäster som det ska. Så finns det något sätt för oss att få fast nätet? Helst genom svetsning eller liknande. Kan man slipa bort ytskiktet eller är det kört?!
Jag antar att det är ett galvat stålnät och att då svetsa det på aluminium är inget du kommer att landa tyvärr.
 
Hmm...ja vi befarade detta. Förra ägaren av ramarna hade bläck som han trädde genom nätet och sen svetsade fast. Vi får kanske hitta en sån lösning till detta också helt enkelt. 😕
 
tommib
Om ramarna är aluminium så är det nog lättare att borra hål och fästa nätet med skruv/klammer. Aluminium är vad jag förstår rätt besvärligt att svetsa. Däremot är det lättborrat.
 
Ja det får bli nån sån lösning helt enkelt.
 
richardtenggren
Popnitar och klammer för ändamålet lär ju vara lätt och smidigt :)

Förövrigt går det "svetsa" alu+stål, några klasskamrater sysslade med compound-valsning som exjobb, vilket kan ses som en form av trycksvetsning.
 
F
richardtenggren skrev:
Popnitar och klammer för ändamålet lär ju vara lätt och smidigt :)

Förövrigt går det "svetsa" alu+stål, några klasskamrater sysslade med compound-valsning som exjobb, vilket kan ses som en form av trycksvetsning.
Då kan ju TS compound-valsa fast nätet till hundgården då...

Skulle kanske fungera att löda det med en mig-svets men det är kanske inte helt main stream.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.