Osäker på om detta är rätt forumdel, men here goes:

Jag har kommit över en hel del armeringsjärn, och är sugen på att svetsa galler till garagefönstren. Har dock aldrig hållit på med svets så det blir ju en del frågor.

Vad bör jag greja för typ av svets? Är det MMA som gäller? Funkar en billig i typ Lidl-klass, eller är de helt värdelösa?

Kan man "släppa" på redan befintliga svetsfogar (det är en gammal svetsad pergola jag kommit över)?
 
Släppa på svetsar gör man med vinkelslip. En MMA svets funkar säkert, men en MAG är lättare. Det är oavsett vilket en relativt enkel svetsning. Så det är ett bra startprojekt om man vill börja svetsa.
 
  • Gilla
Gestrike
  • Laddar…
T
Det kommer att stänka svetsloppor vid svetsningen och när man kapar/slipar med vinkelslipen så sprutar det glödande metallspån så tänk på brandfaran. Är det betonggolv och gipsade väggar är det nog lugnt men tänk på att det inte får finnas brännbart material i närheten som kan antändas. (vinkelslipen kan spruta rätt långt).

När det gäller rökgaser från svetsningen så är de inte så nyttiga så bra ventilation/utsug är att föredra men att stå vid en öppen garageport är inga större problem.

Inte hur som helst alltså, men för småjobb och med lite eftertanke så bränner du iaf inte ner huset :)
 
Varför inte åka till bygghandeln och byta armeringsjärnen mot armeringsnät istället?
 
G Gestrike skrev:
Eller kan man stå i garaget hur som helst?
Garageuppfarten kanske fungerar?
 
A AG A skrev:
Varför inte åka till bygghandeln och byta armeringsjärnen mot armeringsnät istället?
Då behöver man ju inte svetsa och får inte köpa svets :thumbdown: Och inte lär man sig det heller :thumbdown: :p
 
  • Gilla
  • Haha
1718 och 6 till
  • Laddar…
MMA är fint då det går att svetsa utomhus i alla väder. Mig/mag är rätt känsligt för vind
 
  • Gilla
Gestrike
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då behöver man ju inte svetsa och får inte köpa svets :thumbdown: Och inte lär man sig det heller :thumbdown: :p
Nä precis :) Halva grejen med detta projekt är att jag vill lära mig själva hantverket.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det kommer att stänka svetsloppor vid svetsningen och när man kapar/slipar med vinkelslipen så sprutar det glödande metallspån så tänk på brandfaran. Är det betonggolv och gipsade väggar är det nog lugnt men tänk på att det inte får finnas brännbart material i närheten som kan antändas. (vinkelslipen kan spruta rätt långt).

När det gäller rökgaser från svetsningen så är de inte så nyttiga så bra ventilation/utsug är att föredra men att stå vid en öppen garageport är inga större problem.

Inte hur som helst alltså, men för småjobb och med lite eftertanke så bränner du iaf inte ner huset :)
Vinkelslipen har jag koll på, har jobbat mycket med den genom åren.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Svetsen du länkat till är en mig som kräver antingen skyddsgas eller rörelektrod. Gasflaska är dyrt.
Rörelektrod är både dyrt och ger (i mitt tycke) ett sämre resultat. Jag skulle hellre köpt en sån här:
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetsinverter-mma-140dc-2000035249
Då är det vanliga svetselektroder (pinnar) du ska använda men du får en svets som du kan svetsa utomhus även om det blåser, vilket är knepigt om du har mig med skyddsgas. Du kan även svetsa rostfritt med den med speciella elektroder.
 
  • Gilla
Gestrike
  • Laddar…
T
G Gestrike skrev:
Vinkelslipen har jag koll på, har jobbat mycket med den genom åren.
Det är bra, man vill ju inte att kvasten med glödande spån ska spruta mot byxbenet, av syntetmaterial, och smälta det så det fastnar i brännsåret som kan bli när det går hål...

Bara som exempel, men fråga inte hur jag vet...
 
  • Gilla
backstad och 1 till
  • Laddar…
A
G Gestrike skrev:
Oki, tack för tipset. Tror du denna från Biltema räcker?
[länk]

En grej till, kanske en dum fråga... Måste man, om man svetsar hemma, ha någon form av anpassning av lokalen man håller till i? Eller kan man stå i garaget hur som helst?
Vet inget om den svetsen,men den kräver en 16amp säkring,för ett par tusen till får du en bättre esab svets (y)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/
 
Tss skrev:
Vet inget om den svetsen,men den kräver en 16amp säkring,för ett par tusen till får du en bättre esab svets (y)
[länk]
Till och med söndag får du 25 procent i rabatt på en pryl hos Jula om du är med i deras kundklubb.
 
20% är det väl bara.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.