Har lite tankar på att tillverka ett eget vedeldat bastuaggregat.
Känns som att letat överallt efter en ritning på detta utan att hitta någon.
Kanske finns det någon som har ritning eller länk till hemsida där det finns.
Tacksam på förhand
 
Hur stort är bastun?
Hur stor kamin har du tänkt dig!
 
te96usn skrev:
Hur stort är bastun?
Hur stor kamin har du tänkt dig!
Bastun kommer att vara cirka 3x3 meter.

Tänkte även fixa badtunna med tiden och även där försöka göra aggregatet själv.
Tunnan kommer då vara cirka 2,0 - 2,3meter i diameter.
 
Tyresö
Ett custombygge! Lägg in bilder och gör den här tråden till ett byggreportage - det är alltid intressant med udda byggrojekt - speciellt intressant är ju ett bastuaggregat-bygge.
 
Titta på några olika modeller, ta mått och bilda dig en uppfattning över hur den bör se ut. Sätt dig sedan ner och skissa själv, måttsätt delarna och sätt igång att tillverka. Det är inte så krångligt som man kan tro. Har själv svetsat 3-4 stycken i två olika modeller samt både svart och rostfritt material. Lycka till!
 
I Finland var det vanligt tidigare med ett bastuaggregat i en tunna som upptill gick ihop som en omvänd tratt till rökgasutgången. I den avsmalnande delen fanns en lucka som man öppnade när man kastade vatten. Luckan var stängd då man eldade. Tunnan var fylld med sten. Det var så mycket sten att värmen räckte för hele bastubadet. Man eldade innan man badade.
 
SJW skrev:
I Finland var det vanligt tidigare med ett bastuaggregat i en tunna som upptill gick ihop som en omvänd tratt till rökgasutgången. I den avsmalnande delen fanns en lucka som man öppnade när man kastade vatten. Luckan var stängd då man eldade. Tunnan var fylld med sten. Det var så mycket sten att värmen räckte för hele bastubadet. Man eldade innan man badade.
Har varit i Finland mycket i mina dagar, men har aldrig sett den typen av kaminer i den utsträckningen som du påstår, men jag antar att vissa modeller kan vara lokalt rätt utspridda. Hur som helst så förstår jag funktionen och den är säkert bra. Vilket får mig att tänka på en kamin utformad för användning i rökbastu (top-of-the-line bastu). Den omfattar oftast en murad kamin med väldigt stort stenmagasin: ju mer kilo sten desto längre bastutid. Gudomligt skönt kan tilläggas ;)
 
Tyresö
Hur långt har du kommit i planerna/bygget av aggregatet?
 
Tack alla som svarat.

Eftersom projektet troligtvis kommer att påbörjas till hösten kan jag först då börja ta bilder och visa hur det går.
 
Här har du ett exempel på en bastuugn som inte har varit i drift på minst 25 år... kanske du får lite inspiration. Tyvärr är huset sålt så jag har inte möjlighet att undersöka den ytterligare.

Denna finns i svenska Österbotten i Finland.
 
  • IMG_0228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Miika51196
  • Laddar…
Haba_tsutt skrev:
Här har du ett exempel på en bastuugn som inte har varit i drift på minst 25 år... kanske du får lite inspiration. Tyvärr är huset sålt så jag har inte möjlighet att undersöka den ytterligare.

Denna finns i svenska Österbotten i Finland.
Hehe! Sådan bastu spis hade vi i vår förra stuga i Nokia. underbar bastu! Var väldigt svarta väggar i bastun då man eldar direkt på stenarna, så det drogs väl med lite sot med ångan när man kasta vatten på stenaren. Sådan spis skulle man bygga igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.