Hej.

Jag har nyligen köpt en hästtransport som jag hade tänkt börja renovera.
Innan jag börjar vill jag räkna ut ungefär hur mycket det kommer att kosta att få den igenom besiktningen. Mitt största problem just nu är dragstången, den är helt av rostad.
Jag undrar ifall man får svetsa ihop den? Tycker att det bara borde vara att kapa av det och svetsa dit ett nytt rör. Men godkänns det på besiktningen?

Så här ser det ut.
vagn.jpg
 
Jag skulle ha kapat bort hela stången, och ersatt den, den är troligen rätt skadad på insidan i hela sin längd
Jag är inte säker på att besiktningen godkänner att man reparerar en rostskadad stång
Därför är det bättre att byta hela, göra det snyggt, och hävda att det är orginal..
Förutsatt att du kan hantera svetsen så det håller :)
Annars föreslår jag att du frågar på Bilprovningen, dock inte där du tänkt att besikta, ifall dom säger nej :)
 
Jag skulle vilja byta hela stången. Men det ser så dyrt ut, har inte kollat upp exakta priser. Vill hålla nere kostnaden så gott det går.
 
Nja, jag menade att du köper ett stycke mtrl hos din järnhandlare, och ersätter den med, alternativt så har ofta ortens skrotfirma mycket mtrl,
 
Innan du slänger den gamla dragstången, kolla så att inte ramnummert är instansat på den.
 
Numret står på en bricka som är dit nitad, är väl bara att flytta över den.
Det kommer inte att gå att byta stången utan att få en svetsskarv någonstans på den. Änden som är mot bilen sitter det ju fästen till påskjutsbroms, handbroms m.m. Så det jag vill göra är att kapa av den, så långt fram som möjligt. Sedan svetsa dit ett nytt rör.
Svetsningen är inga problem, har en licens-svetsare som hjälper mig med det.
Men jag undrar om den kommer att gå igenom besiktningen? Får man skarva dragstången?
Om inte, kanske det går att slipa ner svetsen och spackla, så att den inte syns:).
 
Som vanligt i besiktningslotteriet beror det på besiktningsman. Du kan få en riktig paragrafryttare som bestämt hävdar att man absolut inte får svetsa i dragstångens delar (det påverkar ju hållfastheten och dragstången är förmodligen räknad på oskarvad) eller så får du en vettig besiktningsman som kan sina saker och kollar att det är bra gjort.

Alternativ tre är ju att du får en trött besiktningsman som inte ens ser att det är skarvat. :)
 
Utöver nrbrickan, så kan det, och brukar finnas ett instansat nr,
Har du kunnig svetshjälp, så borde väl denne kunna bedöma läget, och göra en osynlig och tillförlitlig reparation,
Jag har svetsat och haft mig i släpvagnar, och det har inte varit några bekymmer,
Däremot skrek dom rakt ut , upprepade gånger, när jag ville svetsa bilens dragkrok..
 
Mäster skrev:
Däremot skrek dom rakt ut , upprepade gånger, när jag ville svetsa bilens dragkrok..
....vilket kanske inte var en helt obegåvad reaktion heller.....;)
 
Med tanke på att jag haft licens, och har 30 meter mtrl från dragkroksfabriken, så tycker jag nog att dom var lite känsliga på den punkten, killarna på krokfabriken sitter och maggar ihop dragen utan licens..

Man ska inte fråga , man ska göra, och sedan måla över.. :)
 
galento
Du kan väl också lägga en passande rörände inuti rören som skarvas,lämna lite spalt och bränn ihop alltihop och slipa svetsfogen.Ganska vanlig metod att skarva rör och det håller bättre än att bara svetsa rören mot varandra.

Och har du en lic svetsare som hjälp är det ju kanon.Men som Mäster skriver är det nog bra
att försöka kolla hur resten av stången ser ut.Är den för skadad skulle jag nog byta ut den helt mot ett nytt rör.
 
Redigerat:
Milkshaken
Nu vet jag inte hur noga dom är med bromsade släp, men när jag konverterade en gammal HT-verken vagn från bromsad till obromsad, så var jag tvungen att kapa dragstången i något syfte,, jag svetsade dit det igen med elsvetsen, och när det var dags för regbesiktningen så kollade kontrollanten på det, jag sa då... "Du får gärna röntga det om du vill" "Nejdå, det ser bra ut".... sa han då.... Normalt sett så gör inte bilprovningen en röntgen utan man får gå till en licensierad firma och där få intyg.
Reg och vanlig kontrollbesiktn, utan anmärkning...
Så det kan vara ett alternativ för dig att du svetsar som du vill ha det, sen bara drar med släpet och får ett intyg...
skjut till lite kaffebröd eller nåt bara till killen...
 
Redigerat:
H
Lillios skrev:
Hej.

Jag har nyligen köpt en hästtransport som jag hade tänkt börja renovera.
Innan jag börjar vill jag räkna ut ungefär hur mycket det kommer att kosta att få den igenom besiktningen. Mitt största problem just nu är dragstången, den är helt av rostad.
Jag undrar ifall man får svetsa ihop den? Tycker att det bara borde vara att kapa av det och svetsa dit ett nytt rör. Men godkänns det på besiktningen?

Har jobbat med tunga fordon i många år och det är alltid ett lotteri att besöka SBP. Du ska helt klart inte laga din stång utan byt ut den. Se till att skära bort den gamla på ett snyggt sätt. Kolla även och sätt någon typ av jigg så att du får den nya rätt i sidled och höjdled. Måla sedan alla rambitarna inte bara den som är bytt. Chassienumret ska sitta instansat med kan även sitta på sidabalkarna. Vi har riktat många stånger till tunga släp vilket har gått bra. Balken får bytas även utan att vara licensierad svetsare, bara det "ser" bra ut. Viktigast, nämn inget till SBP, de det inte vet har de inte ont av.
Likna det med att montera drag på bilen. Monteringsanvinsning samt att det ser bra ut så är SBP nöjda. Har monterat 4 drag själv och utan problem hos SBP.
 
Det viktigaste är ju säkerheten.

Kan man efter reparationen med 110% självkänsla säga att man aldrig kommer kunna förorsaka ett barns död pga reparationen på släpet, oberoende av dom belastningar som det kan utsättas för.

Då är det bara att åka till SBP lotteriet.

Kan man inte säga det så kör till skroten o köp nytt.
 
Vad säkerheten beträffar , så är det ingen större risk i detta fall, där det tydligen ska finnas en kunnig svetsare att tillgå, som jag förutsätter byter det som är skadat, om det så är hela stången eller inte..
Det är ofta ganska överdimensionerade grejer från början, jag har lyft min bil (chevabuss) med kran, kopplad till min av bilprovningen utdömda dragkrok..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.