Man blir ganska förundrad här på forumet över människor som har noll koll och noll erfarenhet och ändå ska genomföra en badrumsrenovering samt dessutom ska gå direkt på överkurser med flytspackling och plattsättning på högnivå ang. storlek på plattor och mönster osv. Jag blir ganska imponerade över viljan och att de vågar måste jag säga men det blir nog en och annan sömnlös natt för dem kanske. Men har ni följt tv programmet arge snickaren där har man ju typ exemplet på dårskap hos vissa hemmapulare samt tidsoptimism. Och så säger de alltid, vi såg potentialen i huset men fattar inte vad de ger sig in på. Undrar om folk kalkylerar med att saker och ting kan gå åt helvete eller bara kör på. Jag menar det är ju lätt att tapetsera och misslyckas och ha råd att göra om. Men misslyckas du med badrummet så blir det dyrt.
 
Man får innerligt hoppas att Arge Snickaren lyckats leta upp de som tillhör extremfallen av svenssonrenoverare och att inte utgör någon slags norm. :)

Men visst. Många tar sig säkert vatten över huvudet ibland men inser förhoppningsvis att det kan vara läge att ta in hjälp då.
 
joflopp skrev:
Man får innerligt hoppas att Arge Snickaren lyckats leta upp de som tillhör extremfallen av svenssonrenoverare och att inte utgör någon slags norm. :)

Men visst. Många tar sig säkert vatten över huvudet ibland men inser förhoppningsvis att det kan vara läge att ta in hjälp då.

Problemet är bara att det i de läget är väldigt svårt att hitta en seriös hantverkare som vill hoppa mitt in i ett projekt påbörjat av en hemmafixare... :blushing:
 
Jag tror att väldigt många är naiva och inte inser sina begränsningar. Hur svårt kan det vara liksom?-attityden. Och många är extremt dåliga på att uppskatta den tidsåtgång som krävs för projekt (därför glädjer det mig när Arga snickaren gör det och jag hoppas att någon ser och tar till sig verkligheten). Men det är klart, det krävs erfarenhet för att kunna bedöma ungefärlig tid och kostnad och den erfarenheten får man ju med tiden.

Har sett en mardrömsrenovering av ett par, där dom inte bara hade tummen mitt i handen utan samtliga fingrar. Dom hade noll koll på vad som krävdes, byggregler, bygglov, noll koll på kostnader och absolut noll koll på tidsåtgång.
Det blev ett förskräckligt fuskbygge (jag kan inte ens återge det i ord), kostade tre gånger så mycket som det borde ha gjort, tog fem gånger så lång tid som om någon som kunde hade tagit sig an jobbet...och sedan blev det skiljsmässa.
Dyrköpt.
 
Jo, jag vet inte vad jag ska säga egentligen... är väl en av dem... hehehe. Nä, när jag fick för mig att jag skulle bygga mitt eget hus så visste jag att "jag kan aldrig ana hur mycket arbete det kommer bli". Så fick det bli utifrån det. Det är inte klart än. Livet har kommit emellan. Men det har blivit ganska så hyfsat. Och nu lägger jag ju dessutom tid på att bygga hos andra.

Men det var inte det jag skulle säga.
Jag tycker självklart att folk ska hålla på själva. Det har ju jag alltid gjort. Men, problemet är nog att det ser så jäkla lätt ut på tv. Två killar fixar ju ett kök på 50 min - inklusive reklampauser! Men jag har aldrig sett dem (nu tittar jag visserligen knappt på tv...) ligga under en köksbänk och svära över att inkommande vattenledning är 13 mm och har en jäkligt konstig gänga på kopplingen...

Då är ju faktiskt Arga Snickarn en uppfriskande fläkt som pekar på hur otroligt mycket jobb (och kunskap) som krävs. Dessutom är han väl egentligen kock och inte alls snickare om jag inte missuppfattade min kära hustru helt?).
 
optimum
Vi byggde hus 1985 och skulle då endast ta på oss all målning och tapetsering.
Nästan fullständigt nybörjare men tack vare goda råd på firman som sålde materialet gick det mycket bra.
Sedna ommålat och omtapetserat på egen hand ett antal gånger.

För 3 år sedan totalrenoverade jag vårt kök och lade även klinker i hela köket och hallen. Har aldrig gjort något sådant förut. Gjorde rubbet själv. Resultatet mycket bra.

Nu håller jag på och renoverar badrum och det kommer bli precis lika snyggt som köket jag gjorde.
Badrummet har jag fått massa tipps av firman där jag köpte materialet och även på forumet här av vänliga personer

Kom inte md någon jä... jantelag nu utan jag precis som många andra kan faktiskt göra det minst lika snyggt och bra som många hantverkare kan. VIsst finns det många hantverkare som är bättre men även de som är betydligt sämre än vad jag själv åstadkommer.

Så vad är problemet?
Jo om man först tar reda på hur man ska göra och sedan gör det så och inte är total nolla när det gäller praktiska saker så går det säkert bra.
Dock tar det längre tid men blir billigare och ibland bättre än "proffs"

/Roland
 
Jo men du har ju börjat i rätt ände tex som i ditt fall börjar med att kakla 3 rader ovan diskbänk för att ta nästa steg ett golv osv. Men att börja med ett badrum är en helt annan sak med alla moment. När man kommer hem till folk så ser man ju oftast direkt om han/hon kaklat själva och de är skitstolta och ska berätta hur duktiga de varit. Ofta kan folk vara jävla noggranna med själva kakel sättningen men oftast brister det i slut finishen. Sen blir de skitsura när man ger ett ärligt svar på hur man tycker det ser ut. Ja nu är ju jag lite yrkesskadad man kan ju stå på krog toaletten på fyllan och syna fogar.:D
 
Det är ju bara kunskapen man betalar för.
Jobbet gör man ju ALLTID bättre själv.
 
TOKE 1
kakelmannen skrev:
Man blir ganska förundrad här på forumet över människor som har noll koll och noll erfarenhet och ändå ska genomföra en badrumsrenovering samt dessutom ska gå direkt på överkurser med flytspackling och plattsättning på högnivå ang. storlek på plattor och mönster osv. Jag blir ganska imponerade över viljan och att de vågar måste jag säga men det blir nog en och annan sömnlös natt för dem kanske. Men har ni följt tv programmet arge snickaren där har man ju typ exemplet på dårskap hos vissa hemmapulare samt tidsoptimism. Och så säger de alltid, vi såg potentialen i huset men fattar inte vad de ger sig in på. Undrar om folk kalkylerar med att saker och ting kan gå åt helvete eller bara kör på. Jag menar det är ju lätt att tapetsera och misslyckas och ha råd att göra om. Men misslyckas du med badrummet så blir det dyrt.
Oftast så ser det otroligt bedrövligt ut när man kommer och tittar på objekt som hemmafixare har påbörjat
 
Köpte hus i juni, rev genast ut det gamla badrummet (det enda i huset). Absolut nybörjare då jag aldrig har ägt ett hus förr. Visst attan frågar jag mycket här, sitter och läser dessa forum varje dag, men det är och kommer bli totalt enligt alla regler, och nu återstår bara kaklet, som jag hoppas blir bra.

Pengabiten struntar jag i, slänger alla kvitton i en låda för att räknas ihop senare istället för att budgetera. Tar ett knippe pengar av varje lön och plöjer ner i badrummet. Visst är det dyrt, men det blir ju bara att det tar fler månader. För månader tar det!

Några arga snickare är det inte här dock, bara glada miner, då detta är nåt av det roligaste jag har gjort! Ångrar inte beslutet att göra allt själv, hade aldrig gett bort allt det roliga.. :D

Men.... flytspacklingen fick nån annan göra.... :cool:

Passar på att tacka för alla er som svarar på oss "svenssons" frågor! d^_^b
 
Ericc
omix skrev:
Köpte hus i juni, rev genast ut det gamla badrummet (det enda i huset). Absolut nybörjare då jag aldrig har ägt ett hus förr. Visst attan frågar jag mycket här, sitter och läser dessa forum varje dag, men det är och kommer bli totalt enligt alla regler, och nu återstår bara kaklet, som jag hoppas blir bra.

Pengabiten struntar jag i, slänger alla kvitton i en låda för att räknas ihop senare istället för att budgetera. Tar ett knippe pengar av varje lön och plöjer ner i badrummet. Visst är det dyrt, men det blir ju bara att det tar fler månader. För månader tar det!

Några arga snickare är det inte här dock, bara glada miner, då detta är nåt av det roligaste jag har gjort! Ångrar inte beslutet att göra allt själv, hade aldrig gett bort allt det roliga.. :D

Men.... flytspacklingen fick nån annan göra.... :cool:

Passar på att tacka för alla er som svarar på oss "svenssons" frågor! d^_^b
Men vad säger frun efter alla dessa månader?
 
Hon ser fram emot det färdiga resultatet.. Hon har sina små projekt osså.. :) Svärmor som bor hyffsat nära med dusch räddar situationen. Dass-stolen är oftast på plats. även om den ryker med jämna mellanrum ;)

Skämt åsido, självklart måste man ju ha en dialog, och man får ha någon form av tidsplan att presentera för henne lite nu å då.
 
Är man normalhändig är det inte så svårt tycker jag. Det som gäller är att inte överskatta sin förmåga, jag byggde vårt första hus ihop med svärfar och far, först hade jag renoverat tillsammans med farsgubben sen byggde vi om och till och ut samma torp. Dom gubbarna lärde mej grunderna, sen har jag kört på ibland med hjälp av svågern som va murare å så lär man sej successivt. 1984 kunde jag inte slå i en 4 tumsspik idag gör jag badrummet själv :wow: förutom kopplingarna av vatten och el som jag fortfarande köper proffshjälp till i badrum. Man lär sej vartefter, det mesta gör jag minst lika bra och snyggt som proffsen men lite långsammare förstås och att bedöma hur lång tid det ska ta är fortfarande lite knepigt :surprised:
Håller i övrigt med rolri-Roland i allt.d^_^b
Å precis som kakelmannen synar jag kaklet på fyllan på krogen :D nykter me förresten :blushing:
Men föds man som teoretiker med med bara en mitthand utan tummar ska man naturligtvis ägna fritiden åt annat:rolleyes: några av dom som varit me i Arga Snickarn verkar mer än lovligt flänga och ofta dessutom livsfarliga för omgivningen. Fattar man inte att man inte ska skarva 380 volt med sockerbit öppet med kablarna på köksgolvet borde man ha en annan fritidssysselsättning, titta på tv förslagsvis :rolleyes:
 
annesophie skrev:
Jag tror att väldigt många är naiva och inte inser sina begränsningar. Hur svårt kan det vara liksom?-attityden.....
Jag tror precis tvärtom. Det är alldeles för många som inte tror att man klarar saker själv och därför låter bli.

Det är ingen raketforskning det handlar om och de moment som man verkligen inte bör misslyckas med, typ flytspacklingen kan man ju ta in erfaret folk.
Själv kunde jag inte ett smack innan jag började min totalrenovering av lägenheten men nu har man gjort allt förutom flytspackling i badrummet och eldragningen. Elektrikern tyckte att badrummet var väldigt proffsigt gjort och han trodde mig inte när jag sa att jag gjort det själv.

Med lite sunt förnuft, en gnutta självförtroende, gott om tid, ett stort intresse att lära sig, lite tålamod och ett forum som detta så går det mesta. Har nog sparat över 200 000kr på två år på att göra allt själv. Dessutom har jag lärt mig fantastisk mycket.

Nu har man köpt hus så nu börjar det om...

Och sen det här med arga snickaren, med tanke på hur mycket klåpare till hantverkare det finns så borde det snarare göras ett program som heter arga konsumenten :)
 
Redigerat:
Jag har ett objekt på gång nu och jag tror jag är en av dessa "tror jag fixar det" människor. Jag tror jag kan bygga ett helt nytt badrum + kök men jag har aldrig gjort det förut men hur svårt kan det vara:)
Grejen är att när jag som singel köpte mitt nuvarande hus 1998 och då var 22 år gammal så idiiotförklarade mamma+sambo, systrar och annat löst folk mitt val av boende. Hur ska en halvalkad slacker som får lägga 45% av lön på boendet detta att gå runt?

Jo första åren med oljepanna var det lite tungt men det funkade, fick hit fjärrvärme som jag fixade in med lite kontakter(inte svart men smågrått), tapetserat, ordna upp kök, målat här och där och haft det bra. I år har jag gjort mitt första stora också och bytt tak på huset(valmat).
Givetvis med hjälp av kompisar (inga snickare men vi lärde oss på vägen med tips av forum och brädgårn)
Tror inte att alla fixar att fixa men många klarar men än dom tror och med hjälp av lite hjälp klara man mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.