Hej!

Är kanske inte rätt forum att fråga i, men man brukar få så många bra svar här.

Är det någon som har varit i kontakt med eller hört något om "Svenska Försäkring & Kapital i HBG AB"?

De förmedlar försäkringar osv och de skall komma hem till mig och gå igenom mina försäkringar, sparande mm.

Frågan är då, är de bra eller bör man akta sig för dem?

Man vill ju inte bli lurad. Visserligen går man ju inte på vad som helst, men är det så att flera personer säger något negativt om dem så är det kanske bättre att dra öronen åt sig.

/Tompa
 
Hej,
Troligen varken bättre eller sämre än andra försäkringsmäklare. Vad jag kan se så sköter de bolaget, dvs inget hos KFM eller inkasso. Omsatte 2,6 miljoner 2008 med ett resultat på 245,000
Ett tips är dock prata med någon annan försäkringsmäklare för att få en "second opinion" då min erfarenhet från de jag träffat i jobbet är att de helst säljer på dig de bolag där de har bäst provisioner. Inget fel i det om avkastningen blir bra men det gäller som med allt annat att inte förhasta sig utan ta det lite lugnt och kolla runt.

/Calle
 
Googla på dem så dyker det upp en länk med en missnöjd kund. Plus en indikation på att de troligen sysslade med olaglig rådgivning 2007.

På google så ser man även att de sysslar med telefonterror i sin försäljning. Som en ren princip undviker jag att göra affärer med företag som använder sig av telemarketing.

Personligen tror jag att i en finansiell brasch så är det en fördel med lite större bolag, mycket i försäkringsbranshen handlar om att ha intern egenkontroll, bygga förtroende osv. Ett större bolag har mer att förlora på att skada sitt rykte med skumma affärer, och företagets vilja att behålla sitt goda namn är en av säkerhetsfaktorerna för dig som kund. Sedan finns det andra fördelar med ett litet, mera personligt företag.

Den missnöjda kunden skall man nog inte dra FÖR stora växlar på, det ser ut som en informationsmiss från företagets sida, för oss utomstående går det inte att avgöra om kunden inte lyssnat eller om företaget faktiskt undertryckt informationen.
 
Detta är precis vad jag själv hittade när jag googlade. Därför jag ville fråga runt lite. Blev också lite osäker på länken med en missnöjd kund. Men som du säger så kan det lika gärna vara att kunden inte lyssnat eller företaget missat att informera.


Får ta en funderare om de ska få komma eller ej.
 
Thomas59
Hej,
Företag som arbetar med försäkringsförmedling ska vara registrerade hos Bolagsverket och står under tillsyn av Finansinspektionen.

Grundläggande är därför att kolla att företaget registrerat hos Bolagsverket. Det kan du göra på Finansinspektionens hemsida eller på Bolagsverkets hemsida.

Att företaget är litet och jobbar lokalt är inget konstigt i sig. Precis som med andra företag kan du träffa flera förmedlare och sedan välja den du gillar bäst.

Från FI:s hemsida:
En försäkringsförmedlare ska anpassa sin rådgivning efter kundens önskemål och behov samt rekommendera lösningar som är lämpliga för kunden.

Förmedlaren måste alltid informera sin kund om storleken på den ersättning som han eller hon får för förmedlingen.

En försäkringsförmedlare är också skyldig att dokumentera vad som har sagts vid förmedlingen och hur förmedlaren har kommit fram till det råd som han eller hon ger kunden. Förmedlaren ska lämna dokumentationen till kunden.


Väljer du att använda en försäkringsförmedlare (kanske just denna förmedlare) kommer han/hon att be dig skriva på en skötselfullmakt. Den innebär att förmedlare kan hämta all information om dina försäkringar från olika försäkringsgivare. Det innebär också att förmedlaren åtar sig att företrädare dig mot alla försäkringsgivare.

Fullmakten innebär också att försäkringsförmedlaren tjänar pengar på dig alldeles oavsett om du tecknar någon försäkring.

Jag äger företag i branschen, bla en försäkringsförmedlare, och är väl ganska insatt (även om jag inte jobbar i företagen) så fråga på om det är något särskilt. Kan jag inte svara kan jag fråga någon av mina anställda.

Hittar du en bra försäkringsförmedlare kan det göra skillnad på din pension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.