Ja, skum rubrik va :)

Iallafall, imorrn är det tänkt att vi ska beställa fönster från Estland. Fabrikatet heter VEKA och är från början Tyskt.
Dessa är byggda i PVC och med tvåglas med argon mellan.
U värde 1,1, vilket är mkt bra.

Iallafall, snickargrannen sa idag att vi skulle kolla upp så dom höll svensk standard, för annars kunde banken och KA bli knorriga och inte vilja värdera/godkänna bygget!?

Någon som vet nåt om detta?
Känns ju larvigt om dom ska börja bråka med en, man tycker ju att vi ska få välja vad vi vill ha? Sen ser dom ju ut som vilka fönster som helst, bara att dom är billiga och inte kräver underhåll hela tiden.

Vad säger ni lärde?
 
Hejsan, jag undrar bara om det inte är ett UG värde du har fått uppgifter om. = Glas u värde
Ett U värde så måste man räkna på hela konstruktionen
dvs vilket material som finns i karmar och bågar.

Jag hittade en skjutdörr som hade 1,1 i u värde, 2glas isolerruta med energiglas och argongas. Trodde jag, sen läste jag längre ned

**UG värdet 1,1=glas u-värde

Kanske ska kollas upp?
 
Det som står är iofs att K värdet är 1,1 men det brukar bara vara olika bokstäver för samma angivelse.
Angående svensk standard sa vår KA att det är bara bullshit, det är EU std vi ska gå efter nuförtiden, och det mesta som tillverkas inom EU länder håller EU standard.
Dessutom var dom ISO certifierade så vi köper. Om dom kan tillverka vår dubbeldörr utåtgående istället för inåtgående dvs...
 
estläningarna gör bra glas nuförtiden och dom brukar uppfylla sts standard och ha 10 års garanti
 
Niq skrev:
estläningarna gör bra glas nuförtiden och dom brukar uppfylla sts standard och ha 10 års garanti
Dessa lämnar tillochmed 30 års garanti :)
 
Mina fönster är tillverkade av VEKA profiler. Supernöjd!
 
Mycket skönt att ni svarar som ni svarar :)
Vi ser fram mot att få leverans av fönstren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.