I samband med anbud på elentreprenad har jag fått hänvisning till Svensk Standard när det gäller antal uttag för el, tele och TV. Har inte hittat någon sådan standard och hoppas därför att någon kan hjälpa mig.
 
Har du sökt på biblioteket?

Jag hittade en del bra böcker där och tror bl.a. det var en om just svensk standard for bygg

 
sånt där står i en bok som heter "svensk standard"-nånting som elsäkerhetsverket har, förkortas "SS". Jag tror att standard är bla minst 1 vägguttag per 4 m väggyta men är inte säker.
 
Vi fick svar att svensk standard är ett uttag per vägg, tele/tv i v-rum, sovrum och eventuellt allrum.
 
Ska man gå efter nybygnadsstandarden så ska det max vara 4m mellan El-uttagen.
 
Standarden som det hänvisas till kan är nog SS 436 01 46, Elinstallationer i byggnader.

Antalet eluttag skall var L/4, avrundat uppåt, där L är utrymets sammanlagda vägglängd inkl. öppningar, undantag finns. Dessutom skall det i bostadsrum placeras ett 1-vägs-uttag i anslutning till strömställare.

Anslutningspunkt för telefoni skall finnas i samtliga boningsrum, hall, kök och klädtvättrum.

Tv-uttag placeras i samtliga boningsrum och i kök.
 
Men det här är väl mest bara intressant om man t.ex. ska bygga ett hyreshus och vill skryta med att man uppfyller vissa normer inför förhandlingar med hyresgästföreningen? Om man ska bo själv i huset så får man väl snarast titta på planläggningen och fundera var man vill ha eluttag, eller hur?

Om man har två öppningar invid varandra på samma vägg, med säg en halvmeters avstånd, så skulle iaf jag vilja ha ett vägguttag mellan de två öppningarna, för att t.ex. kunna ha ett litet bord med en liten lampa på, en radio eller vad som helst där. Det säger den där standarden inget om, dessutom kan uttagen hamna ganska korkat jämfört med var man verkligen vill ha uttagen, med bara de där måtten behöver det ju inte ens finnas ett uttag vid diskbänken i köket om köket i sig är litet nog eller det råkar gå jämnt ut att sätta uttag på andra väggar och ändå uppfylla "minst ett per 4 meter"-kravet.


Nej, om det är frågan om att bygga ett hus man själv ska bo i så skulle jag nog lägga ner lite mer energi. Tänk också på extrafinesser. Även om man inte går på nån slags "intellgenta hemmet" så skulle jag nog uppskatta ett extra uttag precis under varje fönsterbräda, som är kopplat till en extra knapp på strömbrytaren (t.ex. en dubbelbrytare då) invid ingången till varje rum, så att man smidigt kan tända och släcka alla prydnads/myslampor i ett svep...
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Svensk Standard behöver inte följas det är bara rekommendationer.
 
klippa skrev:
I samband med anbud på elentreprenad har jag fått hänvisning till Svensk Standard när det gäller antal uttag för el, tele och TV. Har inte hittat någon sådan standard och hoppas därför att någon kan hjälpa mig.
Standarden i sig är säkert ganska torr och byråkratisk, har inte läst den själv. Hittade en skrift som heter "Ny elstandard för bostadshus!" som eio har gett ut. Kostar 150 kr +moms och frakt på byggbokhandeln (vilket är lite mycket för ~20 sidor) http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6013068.

Skriften ger besked på det mesta ang antal uttag osv.

/BR
 
S
I dagsläget gällande Svensk standard SS 437 01 02 Utg 1 7.1.2 säger att antalet uttag per rum skall vara L/3,75 avrundat uppåt. Väggar mellan dörröppningar ska förses med uttag. Däri står även olika avstånd att tänka på, men tar inte upp dem här.
Svensk Standard ska följas och ses som ett minimikrav vid nybyggnationer om inte annat föreskrivits i handlingarna. De ska inte ses som rekommendationer.
 
  • Gilla
tim19
  • Laddar…
Rekord i trådlyft? Tio, nästa elva år... ;)
 
S
Ja, jag tyckte inte informationen va riktigt uppdaterad ;)
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Standarden är i alla fall ny (uppdaterad), sen tråden sist var aktiv. ;)
 
"Well played sirs, well played." ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.