Som rubriken lyder har jag en Svedbergs stol som står och rinner sedan 1v ca. Riktigt irriterande är det. Har meckat isäg och rengjort prylarna i tanken utan resultat.

Sitter Lazer Twin mekanismen i denna stol, och har kollat sprängskissen. Men vilka packningar är det som brukar bytas vid rinnande stol? Min gissning är Nr.2 och NR.6... Men vill inte köpa en massa delar då dem är sjukt svindyra och man kan egentligen nästan köpa en ny toa stol...

Någon kunning på detta område och kan ge mig lite tips?

Sprängskiss av en Svedbergs toalettstol med Lazer Twin mekanism, inklusive numrerade delar och reservdelslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför rinner den, är det spolmekanismen eller påfylleriet som läcker?
 
  • Gilla
Carina Fransson
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Varför rinner den, är det spolmekanismen eller påfylleriet som läcker?
Oj hur fasen vet man skillnaden på det? Ska jag vara ärlig är jag helt kost på detta med toaletter. Det rinner iallfall ner i toan från där vattnet kommer bär man spolar.
 
Stäng av vattnet till porslinspjäsen, slutar det rinna är det påfyllningsmekanismen, fortsätter det rinna och cisternen är tom efter ett tag är det spolmekanismen.
 
Aha kunde jag ju listat ut själv egentligen. Har stängt av vattnet under natten för någon dag sedan och då var behållaren tom. Så det bör ju vara spolmekanismen då. Iofs slutar det rinna när jag vrider av vattnet med så kanske är bägge... hmmm
 
Jag brukar få knåpa bort hatten ( med milt våld ) där högst ovanför "8", sedan vrida loss den där saken med vipparmen därunder (ett kvarts varv moturs, typ bajonettfattning).
Då dyker packningen "8" upp och där brukar det kunna fastna ett gruskorn (främst på våren vid tjällossning, eller när kommunen gjort ledningsjobb) som inte låter packningen sluta tätt, och som man får pilla bort.

Sedan tillbaka med allt. Trångt är det också.
 
Hur gick det?
 
bax skrev:
Hur gick det?

Efter att åf beställt fel packningar 3ggr så blev jag lack och åkte och köpte en ny IFÖ stol på rinkabyrör och hivade dit. :)
 
Gammal tråd men samma Dyra och illa konstruerad stol.

spolmekanismen har en justering i form av en spindel tillverkad i för mjuk plast. När denna slits (snabbt) förlorar den friktion och spolknappen hakar då ur.

Strunta i designen. Köp Gustavsberg eller Ifö. Billigare och av högre kvalitet. Det är vad jag kommer att göra till dt nyare badrummet.
På gästtoaletten har jag en Gustavsbergare med Ordentlig flottör från 1960-talet. Fungerar klockrent.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.