Hallå!

Har två Svedbergs handduksvärmare hemma. Ungefär 15 år gammalt. Slutet system med vatten som värmebärare.
Termostaten går att slå på och justera, men vattnet värms inte. Samma fel i båda.

Är det troligtvis termostat som är trasig?
Eller försvinner vattnet från det slutna systemet efter många år och kräver påfyllning? Och kan man i så fall själv fylla på?
 
Kan vara termostaten, kan vara själva värmeelementet.

Det ska egentligen inte försvinna något vatten.
 
Richard Sandenskog1 Richard Sandenskog1 skrev:
Hallå!

Har två Svedbergs handduksvärmare hemma. Ungefär 15 år gammalt. Slutet system med vatten som värmebärare.
Termostaten går att slå på och justera, men vattnet värms inte. Samma fel i båda.

Är det troligtvis termostat som är trasig?
Eller försvinner vattnet från det slutna systemet efter många år och kräver påfyllning? Och kan man i så fall själv fylla på?
Har du provat lufta systemet/handdukstorken?
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Har du provat lufta systemet/handdukstorken?
En vattenburen handdukstork som inte är ansluten till värmesystemet utan som bara har en instucken elpatron i vattnet SKA ha någon cm luft i toppen.
Luften aggerar expansionskärl.
 
Nu har jag luftat (pös ut en hel del) och fyllt på med vatten (gick in en halvliter innan jag nådde gränsen 2cm under hålet enligt manualen), men ffande iskall.
Så blir nog byte av termostat.

Tack alla!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Richard Sandenskog1 Richard Sandenskog1 skrev:
Nu har jag luftat (pös ut en hel del) och fyllt på med vatten (gick in en halvliter innan jag nådde gränsen 2cm under hålet enligt manualen), men ffande iskall.
Så blir nog byte av termostat.

Tack alla!
Japp knepigt om termostaten gett sig på bägge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.