Hej har reggat mig här då jag varit dum nog att skaffa hus :)


Förra vintern så borrade jag för bergvärme och vatten då den gamla grävda brunnen låg ute på en åker och fick diverse tillsatser från bonden som brukade åkrarna, hade ingen lust att täta brunnen då den även gav dåligt med vatten på sommrarna.

Men nog om historia och fram till nutid. Jag har svavelväte i mitt vatten och skulle behöva skaffa en luftinjektor dock så funkar det inte med den "tanken" jag har nu. Så min fråga är vilken konstruktion är det man kan installera en luftinjektor före? Hydrofor, hydropress och allt vad det heter. Vilken storlek är det på dessa ? jag har ett pumphus som är 120x100x70cm skulle gärna slippa bygga om det.


// Svante
 
Om du låter en liten del av vattnet gå tillbaka till brunnen så kommer du inte att behöva nån luftinjektor.
 
Tyvärr har jag svårt att bygga ett sådant system elmont då jag inte byggt pumphuset på borrhålet, vi var tvungna att bygga en bra bit ifrån då hålet hamnade på gränsen till grannens mark så vi grävde en bit för att slippa få huset som en stor klump på gräsmattan.
 
Tråkigt för det fungerar utmärkt och är billigt både i drift och "installation". Har du en dränkbar pump som har anslutningen i sidan på foderröret kan du borra ett litet hål på "vinkeln" där slangen från pumpen är fastsatt.
 
Låter konstigt funkar säkert men låter konstigt mina öron.

Modell kW A Röranslutning Max tryckhöjd
Pump: A 15. . 0,55.. 5,8.. 32.. 102.

med en 60l membranhydrofor är det som jag har


men om man borrar hål i vinkeln före hydroforen rinner det då tillbaka från hydroforen ut? har ingen backventil så det bör det ju rimligtvis göra men finns det inte risk för luftfickor? För inte behöver man väl nödvändigtvis leda det ner i borran? tänkte mina slangar kommer ju upp från frostfritt i ett 160´s avloppsrör som jag stack ner i marken och sen går upp i pumphuset. Hela pumphusets grund är först utgrävd till 180cm djup sen ligger det geotextil i botten på det ligger det 140cm med sprängsten (0-150) som är packat med 500kg´s padda sen ovanpå det ligger det 40cm med singel som oxå är packat sen grävde jag ner fyra plattor, ett för varje hörn som stack upp ca 1cm. På det så ligger syll isolering för att skydda huset från väta då det ligger virke direkt mot. Och nu låter det som att vi byggt ett stort hus men det här är en yta på ca 3x3m anledningen är att jag vill ha öppet runt huset så att inte gräset växer mot.

Men det jag ville komma till är ju att det där är ju som en stenkista i ett annars jordigt grönsaksland så borde ju gå att leda ner vattnet i det 160va rör som jag "planterat" in i huset?

Hur stort hål rekommenderar ni? och hur mycket vatten flöde kommer det försvinna? kommer inte ihåg vad jag har ställt in arbetstrycket på för tillfället men har för mig att den stänger av vid 4.6 bar och går igång 1.8 eller om vi höjde till 2.5
 
Meningen är att vattnet ska ledas tillbaka till borrhålet. När man borrar efter vatten sätter man ett stålrör genom joden och gjuter fast det en bit ner i berget. Har man en dränkpump borrar man ett hål i stålröret där man fäster en adepter som man ansluter slangen som går in, adaptern är delbar och i den del som sitter inne i röret fäster man slangen till pumpen i den borrar man ett litet hål max 1 mm och låter vatten rinna tillbaka och på det viset luftas vattnet i borrhålet (se http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1139 och sök på 2100). Så hålet ska vara före ev hydrofor och det är ingen risk för att du ska få nån luftficka för pumpen kommer att starta långt innan det skulle kunna bli undertryck i systemet.
Hoppas du förstår hur det fungerar, om inte ska jag göra ett nytt försök till "förklaring"
 
Mja jag förstår hur själva inkopplingen fungerar, jobbade som brunnsborrare i ett par år men var osäker på vart hålet skulle vara, om du ville ha den i adaptern eller i slangen.

Nu kommer jag inte åt slangarna i pumphuset men i vår så kommer jag borra ett hål med diameter 1mm i inkommande slang som kommer från hålet och går till hydroforen för att på så vis släppa ut vatten som rinner ner i backen i mitt fall och därmed så luftas även vattnet och ev gas ska förhoppningsvis försvinna och gör det inte det så lär jag återgå till iden med luftinjektor.

Har läst att många har problem med att bara varmvattnet luktar och att det blir pga uppvärmningen, är det här så effektivt att det även hjälper mot det?
 
SvanteP skrev:
Har läst att många har problem med att bara varmvattnet luktar och att det blir pga uppvärmningen, är det här så effektivt att det även hjälper mot det?
Kanske kan du prova med ett provisorium. Om du kommer åt brunnen så pass så att du kan dra fram en vattenslang och öppna den bara litet litet och släppa ner vatten i brunnen. Så pass litet så att det bara droppar minimalt. Testa sen om vattnet blir bättre.
 
Vattnet MÅSTE tillbaka till borrhålet annars fungerar det inte.
 
lukt i varmvattnet beror på fel anod i beredare, Byt ut magnesiumanoden till en i zink så blir du av med det problemet.
 
Tror inte att det hjälper mot svavelväte i vattnet
 
ptja jag får tacka för hjälpen men tror vi får återgå till grundiden med vad jag behöver för "behållare" som luftinjektor funkar med? Har inga möjligheter att få tillbaka vatten till brunnen.
 
du ska ha en hydrofor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.