Jag har en Avenbokhäck som ibland får bladen uppätna av någon insekt och ibland på våren rullar bladen ihop sig. Jag fick rådet att testa ett bekämpningsmedel som heter Cumulus och visst bara skall finnas hos Blomsterlandet. I förra årets upplaga av trädgårdsprogrammet i P1 sas det att detta preparat och alla andra preparat som innehåller svavel skulle fasas ut från marknaden och då skulle det vara slut med Avenbokshäckar.
Eftersom preparatet Cumulus till nästan 100 % innehåller svavel och kostade ca 250:- kronor för en liten burk undrar jag om det finn något företag som säljer svavel i enkilospaket.
Cumulus skulle visst försvinna eftersom kostnaden för att få preparatet godkänt som bekämpningsmedel för privatträdgårda skulle bli så högt att det inte skulle bli lönsamt att sälja preparatet till privatpersoner.

Ps. Går det att få Avenbokshäckar att skjuta nya skott om stammen blivit gles på vissa ställen.
 
Vem som än gav dig rådet om svavelpreparat måste ha slängt ut det påståendet utan att ha någon kunskap. Svavelpreparat används mot mjöldagg som är en svampsjukdom och kan uppstå av torka. Lägger sig som en mjölig beläggning på bladen, lätt att se.

Din häck har drabbats av någon insekt och där fyller svavel ingen funktion.

Välmående växter drabbas inte lika lätt av angripare men plantor som inte har goda odlingsförhållanden blir lättare angripna av både insekter och svamp, de kan inte försvara sig på samma sätt som friska växter.

Börjar man använda bekämpningsmedel så inleder man en kamp som är svår att vinna, man måste fortsätta bespruta därför att man även utrotar alla de medhjälpare som äter upp de oönskade insekterna. Naturen är den bästa bundsförvanten i våra trädgårdar och den arbetar dygnet runt.

Sköt om din häck, lite gödsel på våren när den börjar växa, vattna om det blir torrperioden och rensa ogräs som konkurrerar med häcken om näring och vatten.

Lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.