Min mor bor i ett hus med källare. Det är byggt på tidigt 1900-tal, på lerhaltig jord med okänt skick på dräneringen och självdrag på ventilationen. Nu när jag för första gången på knappt två år åter vågade besöka henne (pandemin) tycker jag att de verkar ha fått allvarliga angrepp av svartmögel i och under trappen nere i källaren. De hävdar att Anticimex varit där för ett antal år sedan och skulle ha hävdat att det inte är svartmögel. Jag kan inte förstå det. Är det någon som skulle kunna förklara för mig vad det i så fall handlar om? De har en Mögelskador med mörka fläckar på källarvägg och golv i ett tidigt 1900-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelpåväxt i hörnet av en källartrappa, på väggar och under trappsteget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador med mörka fläckar på källarvägg och golv i ett tidigt 1900-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelpåväxt i hörnet av en källartrappa, på väggar och under trappsteget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
woods stående som verkar hålla luftfuktigheten kring 50-55 %.
 
J jonasr1 skrev:
Min mor bor i ett hus med källare. Det är byggt på tidigt 1900-tal, på lerhaltig jord med okänt skick på dräneringen och självdrag på ventilationen. Nu när jag för första gången på knappt två år åter vågade besöka henne (pandemin) tycker jag att de verkar ha fått allvarliga angrepp av svartmögel i och under trappen nere i källaren. De hävdar att Anticimex varit där för ett antal år sedan och skulle ha hävdat att det inte är svartmögel. Jag kan inte förstå det. Är det någon som skulle kunna förklara för mig vad det i så fall handlar om? De har en [bild] [bild] [bild] [bild] woods stående som verkar hålla luftfuktigheten kring 50-55 %.
J jonasr1 skrev:
Min mor bor i ett hus med källare. Det är byggt på tidigt 1900-tal, på lerhaltig jord med okänt skick på dräneringen och självdrag på ventilationen. Nu när jag för första gången på knappt två år åter vågade besöka henne (pandemin) tycker jag att de verkar ha fått allvarliga angrepp av svartmögel i och under trappen nere i källaren. De hävdar att Anticimex varit där för ett antal år sedan och skulle ha hävdat att det inte är svartmögel. Jag kan inte förstå det. Är det någon som skulle kunna förklara för mig vad det i så fall handlar om? De har en [bild] [bild] [bild] [bild] woods stående som verkar hålla luftfuktigheten kring 50-55 %.
Finns inget som heter svartmögel men det finns svart mögel och det där är nåt av dem. Tvätta bort och se till att det inte är blött, även om dräneringen inte är på topp så se till att det är frånlut på marken runt huset
 
M martin h82 skrev:
Finns inget som heter svartmögel men det finns svart mögel och det där är nåt av dem. Tvätta bort och se till att det inte är blött, även om dräneringen inte är på topp så se till att det är frånlut på marken runt huset
Tack för svar! Jag tolkar det som att det inte är lämpligt att ha det kvar och inte är något annat än mögel. Jag har förstått att det finns olika svampar som orsakar svart mögel men att det inte är något annat som kan orsaka denna svarta påväxt, t ex utfällning av mineraler. Jag ska tjata på dem att tvätta bort. Läste i en annan tråd att vitvinsvinäger kan fungera.
 
C
Mögel kräver någon form av organiskt material att livnära sig på, material som förstås är direkt olämpliga i en oisolerad källare. Samtidigt syns inget på bilderna som direkt förklarar varför mögel skulle frodas där. Det har inte legat något mot väggen? Eventuellt att man målat eller spacklat med något t.ex. akryl- eller linoljebaserat.

Hur som helst är det nog i första hand mekanisk rengöring = borste som gäller om man skall få bort det svarta.
 
Tack, ja det är lite märkligt. Det jag vet är att plattan är tunn och att det tidigare var stampat jordgolv. Det är om det skulle ha kommit föroreningar i gjutningen? Är det enda möjligt? Kanske att det är som du säger spacklat med något olämpligt?
 
Mögel kan växa på vad som helst. Det kan inte livnära sig på oorganiskt material, men allt material är/blir smutsigt av damm som alltid virvlar runt i luften. Dammet består normalt av både oorganiska och organiska partiklar. Mögel behöver näring/mat/organiska partiklar, vatten/fukt och plusgrader för att leva. Finns alla dessa tre förutsättningar i tillräcklig mängd så blir det mögel.

Hörn är alltid kallare än övriga delar av väggar, och därmed blir det högre luftfuktighet där. I en källare är det inte ovanligt att hörnen är hårt fuktbelastade av stuprören, och/eller kan det vara sprickor i muren.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Tack! Nu börjar jag ha tillräckligt med svar tycker jag för att kanske få dem att göra något åt saken... De är bara ack så envisa med att det inte är något fel.
 
Det enda Anticimex kan göra är väl att tvätta bort möglet? Om man inte ändrar på förutsättningarna så kommer det att komma tillbaks igen.
 
Det lär nog stämma. Fast i något skede ska ju det befintliga möglet bort. Tror dock inte att det blir en uppgift för Anticimex. Om jag känner gubben rätt ska han göra allt själv. Men kanske att jag kan få dem att leja bort, så något händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.