Har en tid haft svarta fläckar på fogen mellan diskbänk och kakel i köket, mest bakom kranen där det ofta blir blött.

Gissar på svartmögel men kanske är det något annat?

Svarta fläckar längs fogen mellan diskbänk och kakel i köket, bakom kranen. Eventuellt svartmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen var att bara skrapa bort mjukfogen och torka ut, sedan dit med ny silikonfog. Men när jag läser på lite inser jag att detta kanske stänger in eventuellt mögel som kan finnas längre in.

Har börjat skära bort det gamla och det är en del svart på det jag får ut, se bilder. Tror inte jag kan se hur det ser ut på t ex träramen som bär diskbänken utan att montera ned hela diskbänken med ho, avlopp, vatten, osv.

Köket är väl snudd på 10 år (men inte så välgjord renovering i övrigt), sitter i ett bostadsrätts-parhus från -89. Bakom är gips och sedan yttervägg i tegel. Hade inte tänkt göra om köket i närtid.

Vad skulle ni kloka på Byggahus ge för råd? Skrapa bort allt, köra med fläkt några dagar och sedan fylla med nytt silikon, och kanske repetera om det blir mer påväxt om några år? Eller riva ut för att inspektera? Mäta fukthalt på något sätt? Låta vara till nästa köksrenovering om säg 10 år?

Att tvätta med något mögeldödande kan bli svårt då detta är ett hål / en glipa in och medlet rinner säkert ner där bakom då.

Svårt med bild underifrån (sista) men vad jag kan se så verkar ramen torr.

Svarta fläckar på fogen mellan diskbänk och kakel, med delvis bortskrapad silikonfog, möjligt tecken på mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bitar av bortskrapad mjukfog från köksdiskbänkens fog med svarta fläckar misstänkt vara mögel, fotad på en rostfri bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på träramen under köksbänken, med synlig belysning från sidan. Träytan verkar vara torr utan några stora fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är smuts, inte radioaktivt ämne. Skär bort och på med ny kvalitetsilikon.
 
  • Gilla
MrJay och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
frappe123 frappe123 skrev:
Har börjat skära bort det gamla och det är en del svart på det jag får ut, se bilder.
På första bilden tycker jag det ser ut som att det är hårdfog, alltså fogen som är mellan kakelplattorna, bakom silikonet och att en del av denna har följt med silikonet ut.
frappe123 frappe123 skrev:
Men när jag läser på lite inser jag att detta kanske stänger in eventuellt mögel som kan finnas längre in.
Mögelsporer behöver två saker för att kunna bli mögel och det är fukt och näring, bakom en silikonfog finns inget av det. Däremot ovanpå silikonet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På första bilden tycker jag det ser ut som att det är hårdfog, alltså fogen som är mellan kakelplattorna, bakom silikonet och att en del av denna har följt med silikonet ut.
Nja… alltså Ja som i att det fanns en del hårdfog som följde med. Den var lite halvporös. Men lite Nej också för den satt främst vid sidorna, verkar inte vara hårdfog längst ner på de flesta plattorna (har skrapat mer än jag fotat).
BirgitS BirgitS skrev:
Mögelsporer behöver två saker för att kunna bli mögel och det är fukt och näring, bakom en silikonfog finns inget av det. Däremot ovanpå silikonet.
Yes okej! Missade att nämna men silikonen hade liksom släppt i nederkant mot diskbänken vid dessa svarta fläckar, så där fanns lite grann svart/brun sörja, som då inte bara låg utanpå utan fanns en bit in under mjukfogen.

Edit: oavsett, tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.