Håller på att renovera ett nyköpt hus och har hittat svartmögel på två ställen.

Under en limmad plastmatta i ett förrådsutrymme, anledningen är en gammal läcka vid skorstenen där man inte har plockat bort matten efter fuktskadan..... :mad:.
Mattan var limmad direkt på betongbjälklaget (stenhård betong) mellan våningarna så det är inte fukt som kommit underifrån. Mattan är naturligtvis bortplockad, läckan är tätad och fuktmätningen visar torrt men hur gör jag rent betongen innan jag lägger nytt golv för att vara säker på att det inte är sporer kvar?
Golvet ska inte läggas ännu så det kommer stå öppet i ca 6-8 veckor

Samma problem i ett kök men i mindre omfattning, i det här fallet läcka från vask.
Betongplattan på mark innehåller inga organiska material och kringliggande områden är helt torra så fukten kommer inte underifrån.

/Dea
 
Ett litet tillägg.
Innan vi lägger golv tänkte vi behandla golvet med betongglasyr för att binda allt damm, är detta bra eller dåligt ur mögelsynpunkt?
Ska man kanske måla med silikatfärg istället?

/Dea
 
Vad ska ni lägga för golv på betongen?
Oberoende av vad för golv som läggs så skulle jag skippa behandling av betongen, på nedervåningen så skulle jag lägga parkett där det går och mellan betongen och parketten skulle jag lägga lyftande material, t.ex. platonmatta.
 
...hur gör jag rent betongen innan jag lägger nytt golv för att vara säker på att det inte är sporer kvar?
Något mögeldödande medel från närmsta byggshop borde funka.
 
På ovanvåningen blir det massivt trägolv, på undervåningen är det bara ca 6-8 kvm som ska läggas. Allt annat golv i undervåningen är klinkers med golvvärme (hela plattan är fri från organiska material :) ).
Behöver ha ett väldigt tunnt golv för att matcha klinkersen så jag funderar på mosaikparkett men frågan är om det funkar med limmet direkt på golvet? Även här är det golvvärme.

Fick tips om att ättika var effektivt mot mögel?

/Dea
 
Har nu testat med ättika men även klorin powerwash som rekommenderades mot mögel.
Klorin var effektivare på det sättet att det tog all smuts också men båda fick väck mögellukten.

/Dea
 
  • Gilla
Mattias Marklund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.