Jag har renoverat utemöbler med helt nytt ekvirke och oljat in träet med kinesisk träolja. Redan efter 2 veckor syns nu något som bara kan liknas vid svartmögel. Hur kan detta hända??

Oljan har stått i boden i några år gissar jag, i tätt försluten burk. Men det kan väl inte spela någon roll?

Tacksam för hjälp!
Björn
 
  • Nyligen oljad utemöbel i ek med synliga mörka fläckar som indikerar möjlig svartmögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen oljad ekvirke utomhusmöbel med svarta mögelliknande fläckar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmögel växer på allt så länge luften är fuktig. Träets behandling har mycket litet med saken att göra, möjligen med undantag om man har svampdödande medel på ytan.
 
Tack för svaret @term!

Men hur kommer det sig att det obehandlade virket som blivit över, som har legat i samma förhållanden som det oljade, inte har angripits av möglet?
 
B bjoupp skrev:
Tack för svaret @term!

Men hur kommer det sig att det obehandlade virket som blivit över, som har legat i samma förhållanden som det oljade, inte har angripits av möglet?
Nu killgissar jag, men fuktig linolja är nog inbjudande för svartmögel att växa på. I vilket fall som helst är det bara att torka av med en trasa. Svartmöglet finns bara på ytan.
 
  • Gilla
bjoupp
  • Laddar…
B bjoupp skrev:
Men hur kommer det sig att det obehandlade virket som blivit över, som har legat i samma förhållanden som det oljade, inte har angripits av möglet?
Den där oljan är troligen rena kalasmaten för mögelsvamparna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den där oljan är troligen rena kalasmaten för mögelsvamparna.
Nu är jag lite förvirrad och känner mig en aning obildad.. Men, ska inte oljan hjälpa mot röta, mögel mm? Hur ska jag bäst behandla mina utemöbler i ek? Kanske inte behandla alls? Men då spricker de om jag förstått rätt..
 
Claes Sörmland
Oljan hjälper bara mot träets fuktupptag men inte mot påväxt. Tvärt om, oljan är mat för svamp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oljan hjälper bara mot träets fuktupptag men inte mot påväxt. Tvärt om, oljan är mat för svamp.
helt rätt. Det är proteinet i oljan som svampen uppskattar. Därför tillsätts ofta fungucider i oljor som skall vara utomhus.
 
B bjoupp skrev:
Nu är jag lite förvirrad och känner mig en aning obildad.. Men, ska inte oljan hjälpa mot röta, mögel mm? Hur ska jag bäst behandla mina utemöbler i ek? Kanske inte behandla alls? Men då spricker de om jag förstått rätt..
Riktig såpa(inte den du köper på ica) har samma egenskap som olja.
Min erfarenhet är att ek utomhus kommer drabbas av svartmögel oavsett, men såpa är bäst om du inte vill ta till gifter.
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag såpar min altan varje vår och ibland någon gång till på sommaren beroende på hur den ser ut. Inget mögel. Fint silvergrå.
Ekmöblerna som står på altanen är rätt prickiga efter 5 år, dessa oljas 2 gånger om året. Blir nog till att slipa om till våren.
 
Hemmakatten
Hade en liten, billig, enkel cafégrupp i aluminium med eksitsar, 8 stolar och ett litet bord. Slutade olja den efter ett par år. Sitsarna blev härligt silvergrå men lite kupiga, aldrig något mögel på den. Hade den i 20 år. Gav bort den när vi flyttade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.