Hej!
Bygger "nyckelfärdigt" med A-hus där de levererade takstolar med svartmögel. Nästan samtliga takstolar hade påväxt. Se bilder.
A-hus informerade mig om detta 3 dagar efter resning trots att de på plats sa att de hade kommit sådana (fuktskadade). De valde alltså medvetet att bygga in fukten. Så nu ligger taket nästan klart på (förutom pannor).
De har haft inne en saneringsfirma idag för att se hur de ska sanera detta.
Jag menar på att man aldrig kommer att kunna sanera det med ett fullgott resultat, dels för att man inte kommer åt mellan undertak och takstol samt att man inte har en aning om hur länge det dröjer innan det påvisar sig igen. Dagens saneringsfirmor "tror" ju så mycket på sitt arbete att de endast ger 3års garantier. :)

Fråga: hur hade ni gått tillväga för att komma rätt med detta?
 
  • Takstolar och balkar i trä under konstruktion i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar i konstruktion med synliga sågspån och metallhörn som stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av en träkonstruktion med synlig isolering och luftspärr under byggnadsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar i trä med en blandskiva av plyfa och metall infäst vid en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlat träregel lutat mot en vägg med vit träpanel, tecken på mögel eller smuts syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Hade krävt att A-hus stoppar fortsatt bygge tills dess att de åtgärdar felet med att resa nya takstolar.
 
K kniv skrev:
Hade krävt att A-hus stoppar fortsatt bygge tills dess att de åtgärdar felet med att resa nya takstolar.
tror du på fullaste allvar att dom reser nytt pga de där?

på med mögelfri, låt verka sen slipa bort de med vinkelslip med stålborst munstycke. De e ju endast ytligt
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
K
L Lechuza skrev:
tror du på fullaste allvar att dom reser nytt pga de där?

på med mögelfri, låt verka sen slipa bort de med vinkelslip med stålborst munstycke. De e ju endast ytligt
Nej det tror jag inte. Men det var inte frågan heller. Men om man kräver att de gör det så landar dom nog åtminstone i en lite bättre lösning än skurborste och varmt vatten… Det är ju solklart vilka som gjort fel, och då finns ingen anledning att inte stå på sig och kräva att felet avhjälps ordentligt.
 
  • Gilla
supakmegusta
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
tror du på fullaste allvar att dom reser nytt pga de där?

på med mögelfri, låt verka sen slipa bort de med vinkelslip med stålborst munstycke. De e ju endast ytligt
Så ska man absolut inte göra enligt en diplomerad fuktsakkunnig från Lunds Tekniska som jag varit i kontakt med.
 
K kniv skrev:
Nej det tror jag inte. Men det var inte frågan heller. Men om man kräver att de gör det så landar dom nog åtminstone i en lite bättre lösning än skurborste och varmt vatten… Det är ju solklart vilka som gjort fel, och då finns ingen anledning att inte stå på sig och kräva att felet avhjälps ordentligt.
Okej nu förstår jag bättre hur du menar. Men kräva nytt så blir man garanterat stämplad som idiot. Frågan är då hur seriöst dom tar en ifall de skulle dyka upp något mer att ta itu med. Bättre med en realistisk lösning, vilket inte verkar vara omöjligt då Ahus redan tagit kontakt med saneringsfirma.
 
Som jag ser det är det fel i "varan". Antingen helt nya felfria takstolar eller kraftig reducering av priset.
 
  • Gilla
supakmegusta
  • Laddar…
S supakmegusta skrev:
Så ska man absolut inte göra enligt en diplomerad fuktsakkunnig från Lunds Tekniska som jag varit i kontakt med.
För att? Gjorde exakt så hemma på råspont, blev 110%
 
G gblc skrev:
Som jag ser det är det fel i "varan". Antingen helt nya felfria takstolar eller kraftig reducering av priset.
Jag är med helt inne på det spåret. Har mailat ahus att jag inte nöjer mig med något annat än nya takstolar.
Jag vet inte ens hur man skulle gå tillväga för en kraftig reducering av priset. Man skulle nästan behöva be olika firmor om offert på ett komplett takbyte för att få ett pris på det.
 
L Lechuza skrev:
För att? Gjorde exakt så hemma på råspont, blev 110%
Gjorde du det på utsidan eller insidan? För isåfall har du mögelsporer över hela vinden nu. Och så fort det blir gynnsamma förhållanden så kommer det att växa
 
S supakmegusta skrev:
Gjorde du det på utsidan eller insidan? För isåfall har du mögelsporer över hela vinden nu. Och så fort det blir gynnsamma förhållanden så kommer det att växa
Inomhus. Nej, jag sprayade Jape Mögelfri med tryckpumpsflaska överallt. Lät verka 2 dygn, slipade med stålborst munstycke med vinkelslip. Sen sprayade jag en gång till med Jaro Mögelfri. Över 1.5 år sen jag gjorde de. Helt perfekt blev de. Ledsen men din professor polare har inte alltid rätt
 
  • Gilla
Filbert och 2 till
  • Laddar…
mögelspårer finns ju alltid och överallt. dom växer till vid gynnsamma förhållanden och avstannar i växten när förhållanden blir ogynnsamma har jag lärt mej ..... eller har jag lärt mej fel?
 
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
mögelspårer finns ju alltid och överallt. dom växer till vid gynnsamma förhållanden och avstannar i växten när förhållanden blir ogynnsamma har jag lärt mej ..... eller har jag lärt mej fel?
Det stämmer bra. Helt korrekt. Därför man bl.a använder sig av filter. Däremot blir det ju inte bättre av att man "strör" ut det över hela vinden. Vilket man gör när man slipar bort det.
 
K
L Lechuza skrev:
För att? Gjorde exakt så hemma på råspont, blev 110%
Svällde råsponten till 110% eller vad menar du. Du verkar något oklar och lite verklighetsfrånvänd.
 
  • Gilla
supakmegusta
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Inomhus. Nej, jag sprayade Jape Mögelfri med tryckpumpsflaska överallt. Lät verka 2 dygn, slipade med stålborst munstycke med vinkelslip. Sen sprayade jag en gång till med Jaro Mögelfri. Över 1.5 år sen jag gjorde de. Helt perfekt blev de. Ledsen men din professor polare har inte alltid rätt
Vad bra att du hittade en lösning som funkar för dig och som du tror kommer att bli långvarig. Håll dig gärna till ämnet framöver :)
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.