Tidigare i höstas köpte vi diverse reglar och brädor som vi skulle använda på vinden för att sala upp takstolar + lägga golv. Virket låg fint under en pressenning ända tills den blåste av vid ett eller två tillfällen. Virket blev givetvis blött och hamnade sedan under pressenningen igen. När jag nu tog fram virket i helgen såg jag att det hade bildats en del svartmögel på reglarna och brädorna.

Kan man fortfarande använda sig av virket ändå eller är det bara att kassera?

Om man sätter upp vike med svartmögel inne i huset finns det då risk att möglet sprider sig även till annat närliggande virke?
 
Ingen fara om det har blivit torrt igen. Det kommer dock att se "lite mögligt ut". Stryk poå lite Boracol om du ändå är orolig.

Ta t.ex. råspont som används för takläggning. Den möglar direkt varken man vill eller inte eftersom det finns mycket restfukt kvar sedan produktionen. När luften har kommit åt och torkat ut virket blir det inget mer mögel. Bara att måla över.
 
Ok, vad skönt att veta. Då är det bara att låta det torka ut och sedan sätta upp brädorna.
 
Precis. Men ny fukt på dem sätter igång svartmöglet igen.

Undersidan av mitt takspont möglade lite utomhus 2 veckor efter uppsättningen. Då hade det ändå inte varit utsatt för fukt vid något tillfälle. Vad jag förstår är just råspont snabbt proucerat och inte uttorkat. Svartmöglet tar sig i restfukten.
Tre år senare (och ännu omålat) är det fortfarande samma mängd svartmögel som vid uppsättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.