Var uppe en sväng på vinden och fick syn på detta.

Någon kunnig som har någon koll på vad det är och kan bero på?

Det är ett 1½ plans parhus byggt 1990.

MVH André
 
  • IMG_0493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det bilden visar?

Gå upp på vinden en smällkall stjärnklar vinternatt. Jag slår vad om att du har rimfrost där det nu är svärtat. Om bilden visar undertaket så är det en köldbrygga mot vilken fukten i luften däruppe kondenserar mot.

Kallvinden är en riskkonstruktion.
 
Eller så har du en läcka från taket. Känns som vatten har letat sig in utifrån på något sätt. Är gipsväggen brandväggen mot grannhuset? Är det grannens vind på andra sidan eller är det yttervägg?
Jag har haft ett parhus tidigare där byggfirman hade fuskat med tätningarna vid nocken så när det regnade så for det ner vatten på insidan av taket.
 
svebbe skrev:
Eller så har du en läcka från taket. Känns som vatten har letat sig in utifrån på något sätt. Är gipsväggen brandväggen mot grannhuset? Är det grannens vind på andra sidan eller är det yttervägg?
Jag har haft ett parhus tidigare där byggfirman hade fuskat med tätningarna vid nocken så när det regnade så for det ner vatten på insidan av taket.
Det är grannens vind på andra sidan, fixade en bättre bild idag.

Vad ska man göra åt detta? Kan det vara en läcka från utsidan?

DSC_0272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har man spikat fast en regel för gipsen genom taket?
 
charta77 skrev:
Har man spikat fast en regel för gipsen genom taket?
Håller med Charta77, kan vara så att dom har spikat fast regeln genom taket. Sedan har regnvattnet följt spiken ner genom taket. På något sett så måste du utifrån se om du kan se om det finns något som kan orsaka skadan. Om du har takpannor så måste du lyfta på dom där regeln/läckan är och se om det sticker upp någon spik eller om det är någon spik som spikats ner där. Även kontrollera om det är någon skada på pappen där.
Vatten är ett helsike och har en förmåga att leta sig in på konstiga sätt.
 
Sedan har regnvattnet följt spiken ner genom taket.
Har haft precis samma problem. Takplåten fästes bara med spik och på ställen där underlaggspappen är trasig droppade det in. Det ser nu ut som hos andresolli bara lite större.
 
Thorsten84 skrev:
Har haft precis samma problem. Takplåten fästes bara med spik och på ställen där underlaggspappen är trasig droppade det in. Det ser nu ut som hos andresolli bara lite större.
Har du åtgärdat detta?
Hur omfattande var det isåfall?
 
Svårt att se på en bild men om mellanväggen är kontinuerlig kan det ju vara konvektiv fukt också - tycker det ser ut som det följer väggens längdriktning. Ringa försäkringsbolaget kanske?
 
Har du åtgärdat detta?
Hur omfattande var det isåfall?
Hej,
jag är inte särskilt sakkunnig och därför skulle jag inte vilja rekommendera nåt men i mitt fall var hela taket trasigt och otätt. Så jag tätade alla hål som fanns med en tätningsband på bitumenbas och sedan strök jag takytan med takmassa / kallasfalt. Vet inte om det var en bra lösning men taket är nu tät i ett år och jag har köpt lite tid tills jag är tvungen att byta takbeklädnaden.
 
Locke skrev:
Svårt att se på en bild men om mellanväggen är kontinuerlig kan det ju vara konvektiv fukt också - tycker det ser ut som det följer väggens längdriktning. Ringa försäkringsbolaget kanske?
Inga försäkringar täcker utifrån inträngande vatten, om det inte sker hastigt och beror på "stormskada". Och "kondens" pga riskkonstruktion vill de heller inte vara med att bekosta (gäller ju varenda hus i landet).
 
Thorsten84 skrev:
Hej,
jag är inte särskilt sakkunnig och därför skulle jag inte vilja rekommendera nåt men i mitt fall var hela taket trasigt och otätt. Så jag tätade alla hål som fanns med en tätningsband på bitumenbas och sedan strök jag takytan med takmassa / kallasfalt. Vet inte om det var en bra lösning men taket är nu tät i ett år och jag har köpt lite tid tills jag är tvungen att byta takbeklädnaden.
Försvann svartmöglet då eller finns det spår av det kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.