Finns ju massor med trådar ang detta. Men startar en ändå.
Vi har rivit innrtaket på ett av våra rum och hittat svartmögel på råsponten. Taket va jätta blött på undersidan. typ 38% enligt fuktmätaren. Det har nu stått öppet i 1v och efter typ 3 dagar så var taket nere på 10% så det torkade fort.
Problemet är att det legat mineral ull direkt mot undertaket. Vi såg inga´konstigheter när vi bytte tak för typ 2 år sen så taket är nybytt men inte råsponten då den såg fin ut.

Ja har boracol hemma som jag tänkte behandla taket med och sen isolera med träfiber isolering och sen diffusionstät väv sen innertak.
Vad tror ni om denna arbetsgång?
Kommer inte att ha nån luftspalt, Är det dumt?

//Calle
 
S
va bra att det var mineralull och inte någon konstig isolering.
har ni kommit någon vidare vad det fuktiga kom från?
att ha luftspalt/installtinsspalt är väldigt bra att ha.
även ha en bra längd på skruven så du inte perforerar din väv
 
Hej
Blev osäker på isoleringen nu den va inte gul som glasfiber utan mer grön/grå då är det väl mineral ull?
Jag tror ju det fuktiga kommit innifrån d¨varm luft slagit mot kallt yttertak. och att det blöta då är kondens. Taket är ju helt (nytt bandfalsat plåttak)
 
S
calle336 skrev:
Hej
Blev osäker på isoleringen nu den va inte gul som glasfiber utan mer grön/grå då är det väl mineral ull?
Jag tror ju det fuktiga kommit innifrån d¨varm luft slagit mot kallt yttertak. och att det blöta då är kondens. Taket är ju helt (nytt bandfalsat plåttak)
kan ju exempelvis runnit från nåfon genomförning
 
Kanske lite off topic, men jag vet för lite/ingenting om svartmögel, och hur "farligt" det är.

Från Wiki:
Den används bland annat industriellt till att framställa citronsyra. Då används enbart stammar som inte producerar toxiner.

Svartmögel uppträder ofta på gipsskivor och spånskivor vid vattenskada. Denna form av svartmögel är direkt hälsovådlig.Vid sanering bör försiktighet iakttas.
När man väl fått torrt, så möglet slutar att växa, är det fortfarande farligt då, så man måste sanera av hälsoskäl?
Det syns ju inga fruktkroppar eller något annat som kan avge sporer.

Och hur skiljer vi på svartmögel från blåträ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blånadssvampar
Det anses ju ofarligt, och var vanligt förr på virke för båtbyggeri.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.