Byggde i höstas en lekstuga på tomten som vi inte hann måla innan vintern tyvärr, tänkte sätta igång med detta nu och ska ta och tvätta rent till helgen. Något jag bör tänka på?

Trots att stugan ligger på en plats där solen ligger på och den är luftig och det drar igenom luft så verkar vi fått svartmögel på vissa plankor på insidan av stugan, kan vi tvätta bort detta med ngn form av mögelmedel och sedan spruta på ngn behandling? Varför har detta uppkommit? Trodde att det kunde uppkomma om det var väldigt tätt men så är det inte här. Det är på både tryckat virke som otryckat :(

Riskerar vi på något sätt barnens hälsa? :(
 
Någon som vet om det räcker med att rengöra med målartvätt?

Obehandlad panel ska jag tvätta den med borste och målartvätt? invändigt kan jag väl tvätt med såpa och sedan spruta på mögelmedel? Ingen som har kunskaper i detta att dela med sig av?
 
Anledningen att det uppkommit är att RH har varit >75% under en tid. I ouppvärmda utrymmen kan det t.ex. uppstå när den fuktiga sensommarluften kyls av hastigt (när hösten kommer). När temperaturen sjunker stiger RH.

Det kan även bero på att det har varit fuktigt utomhus en längre period. Eftersom utrymmet är ouppvärmt men försett med ventiler kommer du alltså att få samma luftfuktighet inne i stugan.

När luften inte kan bära fukten längre (mättnadsånghalten sjunker) kondenserar den på ytorna i stugan vilken kan resultera i att fukten sugs upp i träet.

Det är bara att tvätta bort möglet på enklast möjliga vis.
 
Redigerat:
Tack eviljava, innebär det då att detta kommer tillbaka varje år om vi inte tätar stugan? Trodde att luft och drag var att föredra men då kanske vi ska göra den mindre otät?

Ska tvätta bort möglet i helgen :)
 
Generellt sett torde det vara bra med ventilation? Men om luftfuktigheten utomhus är hög är det kanske inte lika önskvärt.

Det bästa är kanske att sätta in en luftfuktighetsmätare på hösten när temperaturen närmar sig nollan. När RH är OK, d.v.s. <70% kanske man bör stänga ventilationen?

M.a.o. se till att den fuktiga sensommarluften ventileras bort innan temperaturen sjunker och sedan stänga ventilationen. Det borde ju inte ta så lång tid i en lekstuga.

Själv har jag en lekstuga/friggebod utan någon ventilation ö.h.t (förutom ev. otätheter i konstruktionen). Jag har inga problem med mögel.
 
Kan ha haft otur med planken då för alla plank har inte svartmögel på sig.
Har nu målat utsidan på stugan och ska till helgen tvätta bort svartmöglet inuti, hoppas att det inte kommer tillbaka men som jag förstått det är det vanligt :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.