Efter att häromdagen ha upptäckt en fläck på tapeten öppnade vi upp den "kulvert" där avlopp, vatten mm går från övervåning till källare. En dubbelmuff på avloppet hade läckt små mängder (knappt ens droppvis) och sakta men säkert blött ner gullfiberisoleringen som låg runtom. Detta gav fläcken på tapeten men när jag nu river bort isoleringen ser jag att det även gett svartmögel på väggen bakom (innervägg till hallen).

Försäkringsbolaget är vidtalat, men eftersom första bedömningen var att omfattningen var liten är inget skadeärende upplagt. Vi sa att vi tar det om det visare sig vara värre än befarat. Rörmokare har varit här och knackat upp muffen, som kan ha ruckats lite i samband med att badrummet ovanför gjordes om för 1,5 år sedan. Vi ska hålla koll så att det inte läcker nåt mer, i så fall ska vi byta muffen mot nån gummipackning med slangklämmor enligt rörisen.

Min fråga är nu vad som behöver göras åt själva möglet innan vi sen bygger igen det hela. Räcker det att spruta på nåt mögeldödande? Jag hoppas verkligen att vi inte måste byta delar av väggen i vårt nyrenoverade vardagsrum...

Dubbelmuffen på avloppet ligger så tight mot väggen bakom att jag inte får bort de sista snuttarna av fuktig isolering men det borde väl torka ur eftersom det bara rör sig om nån centimeter isolering?
 
  • IMG_0384.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fler bilder som visar kulverten på väggen, hålet med isolering kvar, närbild på vägg med mögel.

Träet och övrigt material är inte alls så blött som det ser ut nu. Det mesta är i stort sett torrt, en del lite fuktigt. Jag har nu lagt papper runt muffens övre skarv (där det läckt) för att kunna se om det kommer nåt mer. Rörmokaren som var här knackade upp muffen cirka 2 cm med en hammare för att den skulle sitta tätare.
 
  • IMG_0338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0382.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0331.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ska tillägga också att från och med nu sätter vi inte igen hålet och tapetserar över som vi gjort när vi renoverade och som det var när vi köpte huset. Vi kommer att sätta dit en vitmålad trälucka istället så att man kan undvika fler skador.
 
Hej, tråkigt med dina skador, men det verkar iaf vara begränsat. Ser heller inte ut som det runnit längs väggen (kan vara värt att försöka kolla dock), säkert för att isoleringen suttit tätt mot röret.

Det ser lite konstigt ut med vinklarna vid muffen, men kanske är svårt att se på bild? Sitter rören hårt i spänn sidledes?
 
Glömde visst säga det; om virket känns ok när det torkat skulle jag bara kört med mögelmedel och avtorkning.
 
Mögel lever endast när det finns fukt, så är det torrt nu är faran över för denna gång.
 
Rören sitter stenhårt i fram/bakriktningen, därav att jag inte kan få bort isoleringen. För att rucka på dem några millimeter i sidled får man ta i ordentligt. Det som kommer ner i muffen ovanifrån är ett vinklat rör tror jag, kanske därför det ser underligt ut?

Det har inte heller runnit längs väggen. Det har som sagt varit väldigt små mängder vatten som läckt ut men under kanske 1,5 års tid?
 
Räcker verkligen rören ihop i skarven,så dom går förbi gummipackningen ordentligt
Et sätt att kolla o åtgärda läckan är annars att kapa röret,en bit ner,o en ny skarvmuff uppe o en
skutmuff nere med en ny rörbit mellan

Ser ut som det läckt ganska mycket
 
Om rören sitter hårt i spänn, kanske kombination med för kort instick i dubbelmuffen, kan en sida på gummipackningen glipa. Jag skulle undersöka kopplingen lite närmare.

Kan inte låta bli att säga något om presentsnöret runt prisolen, har inte sett det i Bauhaus sortiment ;-)
 
Lite spänn gör nog inget ,om rören går ihop det är bara en 5 mm stoppkant på mitten
Rörisens gummi manschett är vad jag vet inte för dessa rör
Är det en böj uppe kanske det går att karva lite där i taket o få ut röret

Presentsnören är en klass för sig pryder sin plats
 
Redigerat:
Haha, presentsnörena är lite typiska för husets tidigare ägare. I detta fall höll de gullfiberisoleringen på plats. Ni skulle ha sett vad han tilläggsisolerat vinden med :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.