Smällt upp ett uthus på sensommaren här. Det är alltså ultra-nybyggt och ändå så upptäcker jag rejält med mögel när jag skulle svartslamma huset.

Hur in i fanken snabbt anlände det? 2 månader? Det har lite ludd på värsta stället.

Och vad är det ett täcken på, och jag antar att jag inte bara målar över det? Taket är lagt i torrväder och ser fint ut inuti, alltså det svarta fortsätter inte in i kåken.

ImageUploadedByByggahus.se1384757257.458523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1384757272.425465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1384758261.751897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du kan se är det bara vissa brädor som möglat, det tyder på att de förvarades dåligt på byggmarknaden (eller sedan du tog hem dem men innan du spikade upp dem). Troligen räcker det med att du slipar bort angreppen och penslar på boracol eller liknande mögeldödande medel.
 
Som föregående skrev.

Råsponten var förmodligen fuktig vid leverans.

Jag diskuterade samma problem med en brädgårdsrep. häromdagen och enligt honom så är det råspont dom har mest reklamationer på.
Han trodde att detta berodde på att råspont är en billig vara och sågas upp från sämre virke. Det slarvas kanske med fukthalt/torkning på sågverken pga detta.
Slutsats: Man bör alltså själv fukt mäta innan köp.

Då kommer osökt frågan; Vilka fuktkvoter skall man anse vara OK och vilken "billig" mätare kan man lita på? Förslag?
 
Redigerat:
Ok, dock är det ju även svart på läkten som borde vara fint virke. Jag var förvånad av:

1) Att brädan sitter outsatt för blöta (under takfot)
2) Och att trots detta blivit luddig mögel på bara ett 2 mån.
 
Flera av mina polare har råkat ut för samma sak. Värdelöst!
 
Jag har haft samma problem flera gånger, det är alltid enskilda brädor och inte ett område. Har målat över och det har inte slagit igenom. Tyvärr verkar det vara något som inte har en vettig förklaring hittills.
Det har ex varit liknande problem på färg utan att nån kan förklara. Men det behöver inte hänga ihop alls.
Skall jag vara pragmatisk så hade jag gjort som b8q, då jag byggt om delar efter denna typ av angrepp så har jag inte sett problem jämfört med "friska" brädor.
 
Davidw skrev:
Ok, dock är det ju även svart på läkten som borde vara fint virke. Jag var förvånad av:

1) Att brädan sitter outsatt för blöta (under takfot)
2) Och att trots detta blivit luddig mögel på bara ett 2 mån.
Jag tror att det är en kombination av, redan i leveransen, för fuktiga enstaka bräder och när du sedan lägger på takpappen blir det helt tätt.
Då du även har "byggfukt" i övriga byggdelar så kondenserar dessa mot råsponten.
Belastning på dom redan för fuktiga delarna kommer då upp i sådana nivåer att det möglar.
 
Jag har råkat utför precis samma sak. På mina brädor kunde man tydligt se var buntbanden som höll ihop virkeshögen hade suttit. Där var det inget mögel.

Förmodligen har virket hanterats slarvigt under transport och lagring innan det kom till mig.
 
Slarv med fukthalten på sågverket? Det är snarast en affärsidé att slippa torka ner virket.
 
Samma sak hos mig, men sen råsponten sattes upp
& fick torka upp ordentligt så har det har inte blivit någon mer påväxt.
Iom att min råspont inte sitter i bostadsutrymmet så har jag inte gjort något åt det.

Rent funktionellt så tror jag inte att det spelar någon roll om man lämnar kvar svartmöglet?
Så länge man ha åtgärdat orsaken till påväxten(för hög fukthalt).
-Är det i ett bostadsutrymme så bör man dock sanera bort möglet pga av att det är cancerogent.
 
Johan Gunverth skrev:
Slarv med fukthalten på sågverket? Det är snarast en affärsidé att slippa torka ner virket.
Så du menar att sågverket sätter i system att inte torka ner "enstaka" brädor i syfte att tjäna en slant?
 
KTM RTR skrev:
Så du menar att sågverket sätter i system att inte torka ner "enstaka" brädor i syfte att tjäna en slant?
Nja, förmodligen menar han att dom slarvar och ligger precis på gränsen. Enstaka brädor med sämre kvalitet än "standard" blir då mögliga.

Tror jag
 
Pensla på lite Mögel-fri, inte Boracol, på detta så är problemet löst.
 
MathiasS skrev:
Pensla på lite Mögel-fri, inte Boracol, på detta så är problemet löst.
Kan du förklara för oss oupplysta den praktiska skillnaden mellan dessa kemikalier? Blir resultatet annorlunda?
 
Jag har ingen djup kunskap på området men pratade en del med tekniker på Jape om detta när min egen vind hade någon kubik vitt ludd mer än jag monterat dit.

Mögelfri är avsedd för behandling av ytangrepp och den verksamma komponenten stannar på ytan där biomassan finns. Boracol å andra sidan är tänkt att få stopp på djupare angrepp, röta, men problemet är att i ogynsamma fall lämnas (nitrater?) ämnen kvar på ytan som funkar som gödningsmedel, dvs för ytangrepp kan boracol vara som godis för möglet. Jag har förstått att detta är rätt ovanligt, men eftersom det finns en skillnad kan man ju använda rätt medel.

Dessutom är Mögelfri mycket, tror jag, svagare än Boracol som faktiskt är ett rätt otrevligt bekämpningsmedel.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.